donderdag 11 september 2014

RECENSIE | De mooiste zomer van mijn leven - Karen Dierickx


Rosalie is het kindermeisje van Princesse, de Afghaanse windhond van madame Lily en meneer Jean-Paul. Als Rosalie op een dag ontboden wordt bij haar bazen is ze ervan overtuigd dat ze iets serieus verkeerd heeft gedaan. Maar het tegendeel is waar: ze mag met madame Lily de zomer aan zee doorbrengen, om op Princesse te passen natuurlijk. Rosalies eerste zomer aan zee is er één vol verrassingen. Zo wordt ze niet alleen meegesleurd in de intriges van de rijkelui rondom haar, ze wordt ook voor het eerst verliefd, op Friedrich. Maar dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit.

In de zomer van 1914 verandert Rosalie op een paar weken tijd van een naïef meisje in een jonge vrouw. Deze evolutie weet Karen Dierckx heel mooi op papier vangen, net zoals Rosalies eerste verliefdheid en het verwarrende gevoel dat daar bijhoort. Door het beeldende taalgebruik krijg je een heel goed beeld van Rosalies leefwereld. 

De dreiging van een conflict met Duitsland is al van in het begin sluimerend aanwezig, maar het dagelijkse leven gaat gewoon door. Als lezer kreeg ik een eigenlijk hetzelfde gevoel. Ondanks de figuurlijke donkere wolken die kwamen opzetten, verkeerde ik het hele boek in een zomerse vakantiestemming. Ook in de prachtige cover komt die tweeledigheid terg. De klaprozen zijn zomers en vrolijk, maar tegelijk ook een duidelijke verwijzing naar de Eerste Wereldoorlog en de gruwel ervan. 

De mooiste zomer van mijn leven is een knap, ingetogen portret van een jong meisje op de rand van volwassenheid, pakkend en realistisch geschreven. Aan het einde van het boek blijven er heel wat losse eindjes over die voldoende ruimte laten voor het tweede deel, Wat niemand weet.

Score:
««««

De mooiste zomer van mijn leven
Karen Dierickx
Aantal pagina's: 192
ISBN 9789044816068
Uitgeverij Clavis (2011)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

7 opmerkingen:

  1. Oke, dit ga ik bestellen. NU. Haha, het spreek me heel erg aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb het ook besteld, jammer, dat het zooo lang duurt vanuit Duitsland... groetjes van Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie beschrijving: ik krijg al zin om het boek te gaan lezen. Weer eentje voor op mijn 'die-wil-ik-graag-lezen lijstje! Dankje Annelies!
    P.S. heb je mijn nieuwe site al gezien? Met mjijn oude blog op blogger ben ik gestopt en overgestapt naar wordpress en mijn eigen url: www.badschuim.eu . Leuk als je me op die site ook weer zou volgen :) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, graag gedaan trouwens :-) Ik volg je nieuwe site nu ook via bloglovin, dus ik kom regelmatig eens een kijkje nemen.

      Verwijderen
  4. Ik vondt het echt een prachtig boek ik ben 14 en lees normaal niet graag maar ik had echt zin om te lezen. dankje voor de prachtige recensie.

    BeantwoordenVerwijderen