zaterdag 22 februari 2014

Voorjaarswishlist

Het is bijna eind februari en Koning Winter hebben we tot nu toe nog steeds niet gezien. En eerlijk gezegd hoeft het nu ook niet meer voor mij. Als ik 's morgens de deur uit stap fluiten de vogeltjes, 's avonds na zes uur is het nog (min of meer) licht: ik krijg stilaan lentekriebels! En daar horen een boel frisse, nieuwe boeken bij!

De laatste liefdesbriefDe belofte

Ik moet nog een hele tijd geduld hebben, maar half mei verschijnt bij uitgeverij De Fontein een heruitgave van De laatste liefdesbrief van Jojo Moyes. Dit boek verscheen eerder al in 2011. Jullie herinneren je misschien nog hoe lyrisch ik was over Voor jou en dus begrijp je vast wel dat half mei nog heeeeeel ver weg lijkt...
Als de jonge journaliste Ellie door de archieven van de krant snuffelt op zoek naar een goed verhaal, stuit ze op een brief uit 1960 waarin een man aan zijn geliefde vraagt haar echtgenoot voor hem te verlaten. Het raakt een gevoelige snaar bij Ellie, zelf verwikkeld in een relatie met een getrouwde man, en ze gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief.

In 1960 wordt Jennifer wakker in een ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze kan zich niets herinneren, van haar man, haar vrienden, wie ze was. Als ze thuiskomt ontdekt Jennifer een verborgen liefdesbrief en ze begint een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen.

Via mijn werk kom ik vaak in contact met dementerende mensen en het is dan ook een aandoening die mijn bijzondere interesse heeft. Daarom gaat De Belofte van Nadine Ahr ook op mijn lijstje. Dit boek verschijnt op 25 februari al bij uitgeverij Querido.
Ze waren verliefd maar konden niet samen verder. Ria, weduwe, en Edwin, gescheiden, komen elkaar een half leven later opnieuw tegen en besluiten nooit meer uit elkaar te gaan. Ze brengen vele gelukkige jaren met elkaar door, tot Ria tekenen van dementie begint te vertonen. Ze lijdt onder hallucinaties, herkent Edwin niet meer en begint te schreeuwen als ze hem ziet. Hij blijft zich over haar ontfermen, maar haar toestand verslechtert zo dat hij het uiteindelijk niet meer kan opbrengen haar te verzorgen. Op zeer aangrijpende wijze vertelt hun kleindochter over haar oma, die de greep op de werkelijkheid langzaam kwijtraakt, en haar opa, die de liefde van zijn leven een tweede keer verliest, ditmaal aan een ziekte die de herinnering aan hun grote geluk definitief vernietigt.

Via de nieuwsbrief van A.W. Bruna kreeg ik de gelegenheid om Astrid & Veronika van Linda Olsson te downloaden als e-book. Ik heb het boek nog niet gelezen, maar hou in ieder geval al Linda Olssons nieuwste boek in mijn achterhoofd. Herinnering aan de liefde verschijnt in april bij A.W. Bruna. Dit zegt de uitgeverij over deze roman:
De Zweedse arts Marion woont al vijftien jaar alleen aan de kust van Nieuw Zeeland. Wanneer ze een beschadigd zevenjarige jongetje ontmoet, Ika, dwingt dat haar de confrontatie met haar eigen traumatische verleden aan te gaan. Misschien lukt het haar zichzelf eindelijk te vergeven. En de mensen die ze heeft achtergelaten.

Linda Olsson combineert zeer vakkundig de scenes uit Marions verleden met haar streven om Ika te redden van zijn gewelddadige omgeving, en toont op liefdevolle wijze de breekbaarheid van herinneringen en de helende kracht van het hart.  Herinnering aan de liefde is een prachtig geschreven roman die een warm en liefdevol beeld schetst van de verschillende vormen van liefde - de vernietigende, de verboden en uiteindelijk de helende liefde.


In de zomer vind ik niks zo geweldig als een heerlijk romantisch boek lezen in het zonnetje. Dit jaar heb ik daarvoor mijn zinnen gezet op De belofte van Lesley Pearse. Dit boek verschijnt in juni bij uitgeverij Boekerij. De belofte telt bijna 600 bladzijden dus daar kan ik wel enige zonnige uurtjes mee doorbrengen.
Londen, 1914. Belle Reilly heeft eindelijk het leven dat ze wil, met dank aan haar toegewijde echtgenoot Jimmy en de hoedenwinkel waar ze als kind al van droomde. Maar de dreiging van de Eerste Wereldoorlog hangt in de lucht, en als Jimmy het leger in gaat en naar de loopgraven van Ieper vertrekt, verandert Belles leven ingrijpend. Haar veilige wereld stort in en Belle besluit dat ze niet langer aan de zijlijn kan blijven staan: ze geeft zich op als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Ze kan aan het werk als ambulancechauffeur in Frankrijk. Daar kruist ze al snel het pad van Etienne, een man die een belangrijke rol speelde in haar jeugd. Voor ze het goed en wel beseft wordt Belle verscheurd tussen loyaliteit en verboden passie...

Nu maar hopen dat de zomer zich net iets duidelijker gaat manifesteren als de winter, anders blijf ik boeken lezen onder mijn dekentje in plaats van in de tuin.


Welk boek wil jij dit voorjaar of deze zomer zeker lezen?


4 opmerkingen:

  1. De laatste liefdesbrief van Moyes ga ik ook lezen. Kijk er enorm naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Belofte van Nadine Ahr staat hier ook op verlanglijst, heel benieuwd naar. Mijn lijst wordt alsmaar langer ipv korter ... en de tijd om ze allemaal te lezen, dat is het punt. benieuwd naar jouw recensies van bovenstaande boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De belofte van Nadine Ahr lijkt mij een goed boek. Ik heb me vooral voorgenomen om geen of niet te veel nieuwe boeken te kopen en dus zoveel mogelijk boeken uit mijn kast te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben wel benieuwd naar De Laatste Liefdesbrief van Jojo Moyes en De Belofte van Lesley Pearse. Die gaan op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen