donderdag 27 februari 2014

RECENSIE | Amberwoede - Natalie Haynes

Amberwoede

Alex Morris, toneelregisseuse, verliest op gruwelijke wijze haar verloofde. Om aan de werkelijkheid te ontsnappen verhuist ze van het bruisende Londen naar het naargeestige Edinburgh om er aan de slag te gaan als leerkracht in een instituut voor moeilijke leerlingen, Rankeillor Street. Ze heeft nooit eerder lesgegeven en het valt haar in het begin dan ook zwaar. Ze krijgt een beschimmeld kelderkamertje toegewezen voor haar dramalessen en de vijf leerlingen in haar klas zijn allemaal intelligent, maar amper geïnteresseerd in wat ze te vertellen heeft. Alle leerlingen in haar klas hebben een eigen willetje en een achtergrond waar ze niet helemaal van op de hoogte is. Toch krijgt ze haar leerlingen mee door hen te onderwijzen over Griekse tragedies. Ze grijpt de tragedies aan om met hen in gesprek te gaan over hun leven, over het noodlot, wraak, schuld en boete. Eén leerling in het bijzonder, de dove Melody, trekt van in het begin Alex' aandacht. Melody op haar beurt is erg geïntrigeerd door Alex' verleden, zo erg zelfs dat het een obsessie voor haar wordt.

Van in het begin is duidelijk dat er iets grondig is misgegaan nadat Alex op Rankeillor begon les te geven. Alex bereidt zich mentaal voor op vragen die advocaten haar zullen stellen. Vanuit dat standpunt blikt ze terug op haar tijd op Rankeillor en reconstrueert ze de gebeurtenissen die tot een verhoor geleid hebben. Deze overpeinzingen worden afgewisseld met fragmenten uit Mels dagboek.

Natalie Haynes heeft een vlotte, moderne schrijfstijl die me heel erg aansprak. Ook de conversaties tussen de jongeren weet ze heel geloofwaardig neer te zetten. Alex Morris is een vrouw waar ik tegelijk medelijden en bewondering voor had. Ik leefde met haar mee en wilde gewoon heel erg graag dat alles goed kwam met haar.

De klasdynamiek komt in dit boek heel goed uit de verf. De klas van Alex telt amper vijf leerlingen en toch is het een complete groep: de knappe bitch van dienst, een streber, een gamer, een haantje de voorste dat eigenlijk heel onzeker is en een stil, teruggetrokken meisje. Doorheen het verhaal, en met de nodige conflicten in tussentijd, ontwikkelen deze personages zich tot meer volwassen karakters. Deze evolutie maakt het aangenaam om de leerlingen te volgen doorheen het schooljaar.

Op de omslag krijgt dit boek het etiket "literaire thriller", maar een echte thriller zou ik het niet durven noemen. Op geen enkel moment bezorgde het verhaal me kippenvel of koude rillingen, maar ik wilde graag weten hoe het verhaal zou aflopen en hoe alle puzzelstukjes in elkaar zouden vallen. Amberwoede is een fris, origineel debuut en ik ben benieuwd naar meer werk van deze auteur.

«««½

AmberwoedeOorspronkelijke titel: The Amber Fury (Vertaling door Barbara de Lange)
Natalie Haynes