zondag 7 september 2014

RECENSIE | Villa Vintage - Isabel Wolff


Phoebe droomt er al haar hele leven van om een winkel met vintage kleding te beginnen. Die droom komt nu eindelijk uit, al wordt Phoebes geluk danig overschaduwd door het verlies van haar beste vriendin Emma een paar maanden eerder. Ze voelt zich enorm schuldig en verwijt zichzelf dat ze Emma had kunnen redden. Wanneer ze gecontacteerd wordt door mevrouw Therese Bell om diens vintage kleding op te kopen, vindt ze niet alleen een hoop mooie mantelpakjes en jurken, maar ook een blauwe kinderjas waar mevrouw Bell absoluut geen afstand van wil doen. Als Phoebe de geschiedenis van de jas te horen krijgt, komt ze erachter dat niet alleen zij leeft met een alles overheersend schuldgevoel.


Zonder veel verwachtingen begon ik in Villa Vintage. Het leek me een leuk zondags boek, vrolijk, romantisch, feel good vooral. Toch kreeg het verhaal al snel een serieuzere ondertoon, vooral door het oorlogsverhaal van mevrouw Bell. Phoebe herkent zichzelf in haar ontroerende verhaal, ook zij heeft het gevoel dat ze haar beste vriendin verraden heeft. Dat schuldgevoel is één van de grote thema's in het boek. 

Verder is er natuurlijk ook een hoofdrol weggelegd voor vintage kleding en accessoires. De levendige, gedetailleerde omschrijvingen van de jurken deden me zin krijgen om zelf vintage kleding te gaan shoppen. Ook vond ik het heel interessant om te lezen hoe Phoebes werkdagen eruit zien en hoe het er aan toe gaat in een veilinghuis bijvoorbeeld. 

De personages zijn even kleurrijk en divers als de vintage kleding die Phoebe in haar winkel verkoopt. Sommige klanten gaan een belangrijke rol spelen in Phoebes leven, anderen hebben louter een figurantenrol. 

Natuurlijk zitten er ook een hoop typische chicklit-elementen in dit boek. Zo wordt Phoebe heen en weer geslingerd tussen twee mannen waar ze gevoelens voor koestert en ook familie-intriges met het nodige dramagehalte ontbreken niet. Toch is Villa Vintage meer dan alleen een chicklit!

Score:
««««

Villa Vintage
Oorspronkelijke titel: A Vintage Affair (Vertaling door Ans van der Graaff)
Isabel Wolff
Aantal pagina's: 351
ISBN 9789032511715
Uitgeverij de Kern (2009)

9 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me echt een mooi boek. Komt op mijn leeslijstje. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had exact hetzelfde voor toen ik dit boek las. Eigenlijk had ik een luchtige chicklit verwacht maar het boek bleek uiteindelijk veel meer te bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit boek heb ik een hele tijd terug ook gelezen en ik vond het ook een prachtig boek! Wat leuk om het nu bij jou ook terug te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 4 sterren dat klinkt goed :) deze komt op mijn leeslijst

    BeantwoordenVerwijderen