donderdag 23 augustus 2018

RECENSIE | De Outsider (Bravelands #1) - Erin Hunter

Jarenlang leefden de wilde dieren op de Afrikaanse vlakte volgens één regel: alleen doden om te overleven. Maar verraad steekt de kop op in de meest onverwachte omstandigheden en sommige dieren zijn bereid héél ver te gaan in hun zoektocht naar macht. Wanneer een verschrikkelijke list de vrede bedreigt, moeten drie jonge dieren – een verbannen leeuw, een rebellerende baviaan en een olifant met bovenaardse gaven – de krachten bundelen in een episch gevecht tegen het kwaad. De kwetsbare balans tussen jagers, aaseters, roofdieren en prooi rust in de poten van deze onverwachte helden. Allen hebben ze iets te winnen – en alles te verliezen.

Erin Hunter, een zeskoppig schrijverscollectief, ken je misschien van de succesvolle Warrior Cats-reeks. Met De Outsider is ook het eerste deel uit de Bravelands-serie vertaald naar het Nederlands. Het was mijn eerste kennismaking met Hunters boeken en ik begon er zonder verwachtingen aan. (Al moet ik wel toegeven dat de flaptekst me verdacht veel aan The Lion King deed denken.)

Bravelands speelt zich af op de Afrikaanse savanne. Hoofdrolspelers zijn een leeuw, een baviaan en een olifant. Fier, de leeuwenwelp, wordt uit zijn troep verbannen nadat een vreemde leeuw zijn vader vermoordt en de leiding over de troep overneemt. Hij wordt opgevoed door een groep bavianen, maar wanneer hij opgroeit worden de verschillen tussen hen steeds duidelijker. Fier doet er alles aan om te bewijzen dat hij een baviaan is, maar dat wordt hem niet door iedereen in dank afgenomen. Zijn vriend Doorn blijft hem echter steunen. Sky, een jonge olifant met een bijzondere gave, lijkt in eerste instantie niet veel met het verhaal van Fier en Doorn te maken te hebben, maar uiteindelijk kruisen hun paden toch. In de volgende delen van de reeks zal volgens mij pas goed duidelijk worden hoe erg hun levens met elkaar verbonden zullen raken.

De Outsider is duidelijk het eerste deel van een serie. De personages worden uitgebreid voorgesteld en er wordt gehint naar toekomstige gebeurtenissen, zonder dat er echt heel spannende dingen gebeuren. Dat wilt echter niet zeggen dat het verhaal saai of langdradig is. Het zit boordevol actie, maar je merkt dat het beste nog moeten komen.

Ik had er in het begin mijn bedenkingen bij, maar het dierlijke perspectief dat Erin Hunter hanteert, past perfect bij het verhaal. De personages zijn ook verrassend goed uitgewerkt. Ondanks het feit dat ze kunnen praten, blijven het echt wel wilde dieren. Elke soort heeft zijn eigen levensstijl en sociale maatstaven. Zelfs bij de nevenpersonages kloppen alle details.

Pas achteraf ontdekte ik dat er achter Erin Hunter maar liefst zes schrijvers schuilgaan. Tijdens het lezen heb ik daar absoluut niks van gemerkt. Het verhaal leest heel vlot en de dierlijke woordenschat (bv. Wat is er aan de poot?) wordt consequent gebruikt.

Volgens mij zullen vooral jongere lezers (10+) zullen veel plezier beleven aan deze originele reeks. Dit eerste deel belooft alleszins veel goeds!

De Outsider (Bravelands #1)
Oorspronkelijke titel: Broken Pride (Vertaling door Saskia Martens)