dinsdag 28 augustus 2018

RECENSIE | Anne of Green Gables - L.M. Montgomery

Wanneer Anne Shirley als weesmeisje aankomt op de boerderij van Marilla en Matthew Cuthbert, weet ze niet dat broer en zus eigenlijk een jongen verwacht hadden. Met haar charme en persoonlijkheid kan ze hen al snel overtuigen haar te laten blijven. Maar haar leven op Green Gables loopt niet altijd over rozen.


Al sinds de serie Anne with an E begon op Netflix ben ik fan en wilde ik ook graag het boek nog een keer lezen. Toen ik op vakantie in Middelburg de mooiste (Engelse) versie zag bij De Drvkkery, ging ik overstag. Bovendien was het het perfecte moment voor deze klassieker, want augustus is Maand van de klassieker bij Sandra leest.

Het boek lezen na de film/serie: het heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo is er de vreugde wanneer je bepaalde scènes herkent, maar het verpest tegelijk ook wel een klein beetje het leesplezier. Dat ik al weet wat er gaat gebeuren, vind ik niet eens zo erg. Waar ik vooral moeite mee heb, is dat ik niet de kans krijg om de personages zelf vorm te geven. Anne, Marilla, Matthew, Diana, Gilbert ... Ze zagen er in mijn hoofd net zo uit als in de serie. Pas helemaal op het einde, waar het boek verdergaat dan de serie tot nu toe, lukte het me om het personage Anne los te zien van de actrice. 

Los daarvan heb ik even erg van het boek genoten als van de serie. Green Gables kwam tot leven (op dat vlak was er gelukkig wel genoeg scope for the imagination) en ik werd betoverd door Annes gedachtekronkels en fantasie. Ook was ik een beetje jaloers op haar en de manier waarop ze naar de wereld kijkt. Ondanks de tegenslagen in het verleden ziet ze altijd het goede in mensen. Haar band met de natuur is benijdenswaardig, net zoals haar inbeeldingsvermogen.

De ideeën en heersende moraal mogen dan gedateerd overkomen, de karakters zijn tijdloos. Zelfs honderd jaar later is Annes verhaal nog steeds betoverend en inspirerend. Gelukkig eindigt haar verhaal hier niet. Lucy Maud Montgomery schreef maar liefst acht boeken over deze fantastische meid. We hoeven Anne dus nog niet te missen!


Anne of Green Gables
Vertaald als Anne van het groene huis
L.M. Montgomery
Aantal pagina's: 426
ISBN 9780147514004
Uitgeverij Puffin Classics (2014)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten