donderdag 16 augustus 2018

GEKEKEN | Mijn Netflix-favorieten van het moment

Komkommertijd op tv? Dan maar netflixen. Een druilerige zondagmiddag? Even netflixen. Cardiosessie in de gym? Netflixen maar! Sinds we een Netflix-abonnement hebben, kijken we nog amper "gewone" televisie. Dit zijn mijn favoriete series van het moment.


I am a killer
In deze tiendelige Netflix Original doen evenveel terdoodveroordeelden hun verhaal voor de camera. Daarnaast komen ook andere getuigen en betrokkenen aan het woord: advocaten, familieleden van daders en slachtoffers, politieagenten, ... Heel veel perspectieven en relatief weinig harde bewijzen laten het aan de kijker over om een oordeel te vellen. 

The Missing
Deze fictiereeks is een coproductie van BBC en Eén. De reeks speelt zich voornamelijk af in Frankrijk, maar werd voor het grootste deel opgenomen in België. Spil van het verhaal is de Franse rechercheur Julien Baptiste die in twee seizoenen twee geklasseerde verdwijningszaken probeert op te lossen. De eerste afleveringen lijkt het verhaal nergens naartoe te gaan, maar alle puzzelstukjes vallen uiteindelijk netjes in mekaar. Aanrader voor fans van Britse fictie.


The Vietnam War
Tijdens het lezen van Hemelwater besefte ik hoe weinig ik eigenlijk wist over de Vietnamoorlog. En toen zag ik toevallig dat de prestigieuze docureeks The Vietnam War van Ken Burns en Lynn Novick op Netflix staat. In deze maar liefst achttien uur durende reeks komen meer dan tachtig getuigen uit beide kampen aan het woord. Indringende getuigenissen en talloze beeldopnames zorgen voor een heel compleet en duidelijk beeld van het conflict. Een reeks die wat meer concentratie vraagt dan de doorsnee serie en door de gruwelijke beelden te zwaar is om te bingewatchen, maar zeker de moeite waard is.

Dark Tourist
Journalist David Farrier trekt in deze documentairereeks naar allerlei beladen toeristische trekpleisters. Noem het maar een combinatie van Louis Theroux en Reizen Waes. Van het zelfmoordbos in Japan, over een nucleair meer in Kazachstan tot een voodoofestival in Benin. Stuk voor stuk bizarre en dikwijls enge bestemmingen waar ik zelf nooit naartoe zou trekken, maar die wel leuk zijn om te bezoeken vanuit je luie stoel.



Nu ik dit lijstje bekijk, valt het me ook op dat het vooral zware, donkere reeksen zijn die mijn aandacht trekken. Misschien moet ik toch maar weer eens op zoek naar wat luchtigers, iets in de stijl van Anne with an E. Iemand tips?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten