donderdag 12 juli 2018

RECENSIE | Over bergen heen - Charles Martin

Twee mensen, gestrand op een vliegveld. Hij wil naar huis voor zijn werk, zij staat op het punt om te trouwen. Een vlucht met een klein vliegtuigje lijkt uitkomst te bieden. Maar als de piloot een hartaanval krijgt, storten Ben en Ashley midden in de hoge Rocky Mountains neer. Ashley raakt door de crash zwaargewond aan haar been. Chirurg Ben Payne komt er met een paar gekneusde ribben goed van af. Maar kunnen ze de lage temperaturen en sneeuw overleven? Ben is gehard in zijn leven en vastbesloten met Ashley terug te keren naar de bewoonde wereld - een besluit dat het begin is van een onmogelijke tocht door de bergen, met veel pijn, enorme kou en nauwelijks iets te eten of drinken. Gedreven door overlevingsdrang, schuldgevoel en de liefde voor zijn vrouw is Ben in staat onmogelijke krachtsinspanningen te leveren. De kracht om het verdriet te uiten dat hij met zich meedraagt, ontbreekt hem echter.

In Over bergen heen maken we kennis met Ben en Ashley. Ze ontmoetten elkaar wanneer ze allebei gestrand zijn op de luchthaven. Ze willen niks liever dan voor de storm thuis geraken. Hij voor zijn werk als chirurg, zij voor haar bruiloft. Uiteindelijk krijgen ze een piloot zover hen met zijn sportvliegtuigje weg te brengen. Maar daarna loopt alles mis. De piloot krijgt een hartaanval en sterft en Ben en Ashley storten samen met zijn hond neer in de woeste Rocky Mountains. Ashley raakt zwaargewond aan haar been, Ben komt er met een paar gekneusde ribben vanaf. Vanaf dan staat alles in het teken van overleven. Zullen ze op tijd de bewoonde wereld bereiken? En lukt het Ben om zijn demonen onder ogen te zien?

Even laten bezinken
Over bergen heen is zowel een spannende overlevingsroman als een verrukkelijk liefdesverhaal. Echt zo'n boek dat ik na het luisteren even moest laten bezinken omdat ik er zo van onder de indruk was. Dagenlang was ik in de ban van de lotgevallen van Ben en Ashley. Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm en ik merk dat dat vooral bij luisterboeken een groot pluspunt is. Het voelde alsof Ben zijn verhaal aan mij persoonlijk vertelde. De liefde voor zijn vrouw en voor atletiek, zijn angsten, zijn dromen, ... Ik beleefde het allemaal van op de eerste rij.

Fantastische karakters
Het verhaal zou natuurlijk niet zo hard binnenkomen als de personages niet fantastisch waren. Ben en Ashley zijn ronduit geweldige karakters. Ashley weet zelfs in de zwaarste omstandigheden haar gevoel voor humor te bewaren en Ben doet er werkelijk alles aan om hen veilig thuis te krijgen. Bens vrouw Rachel is niet fysiek aanwezig op hun tocht, maar speelt wel een heel belangrijke rol. Ben heeft namelijk de memorecorder op zak die Rachel en hij gebruiken om verhalen aan elkaar te vertellen wanneer ze niet samen zijn.

Hoop, kracht en liefde
Op Goodreads las ik dat dit boek in bepaalde landen in de markt wordt gezet als Christelijke roman, maar dat is me eigenlijk niet opgevallen. De boodschap van hoop, kracht en liefde die dit boek uitdraagt, is universeel en zal alle lezers aanspreken. De vergelijking met Nicholas Sparks is op dat vlak ook niet uit de lucht gegrepen, al is dit boek minder zoetsappig dan de doorsnee Sparks.

Over bergen heen is de perfecte combinatie van een overlevingsroman en een liefdesverhaal. De karakters zijn ronduit subliem, net zoals de plot. Het einde blies me van mijn sokken en bleef nog dagenlang nazinderen.

Over bergen heen
Oorspronkelijke titel: The Mountain Between Us (vertaling door Roelof Postuma)
Charles Martin