woensdag 9 mei 2018

RECENSIE | Nooit meer - Colleen Hoover

Nooit meer vertelt het aangrijpende verhaal van Lily, die verliefd wordt op de knappe neurochirurg Ryle. Hij is assertief, koppig en een tikje arrogant, maar ook gevoelig, briljant en dol op Lily. De opbloeiende nieuwe relatie brengt herinneringen terug aan Atlas, haar eerste liefde. Als hij weer in haar leven verschijnt, komt alles wat Lily heeft opgebouwd in gevaar. Dan komt het eropaan dat ze de kracht in zichzelf vindt om te zorgen dat de toekomst geen herhaling wordt van het verleden. 



Nooit meer
Van Colleen Hoover las ik in het verleden al Sterrenhemel en Misschien ooit. Leuke boeken hoor, daar niet van, maar over geen van beide was ik écht enthousiast. Toch trok de omschrijving van Nooit meer me zo aan dat ik het e-boek een paar weken geleden in mijn digitale winkelmandje gooide en diezelfde avond nog begon te lezen.

Nooit meer vertelt het verhaal van Lily, die verliefd wordt op Ryle, een charismatische neurochirurg. Hij is zelfzeker, een tikje arrogant zelfs en hij weet heel goed wat hij niet wilt: een vaste relatie. Maar door Lily laat hij zich maar wat graag van het tegendeel overtuigen. Hun relatie roept bij Lily heel wat herinneringen op aan haar eerste liefde, Atlas. Als ze hem na al die jaren opnieuw ontmoet komt haar prille relatie met Ryle in gevaar. 

Alles behalve cliché
De eerste helft van het verhaal had ik geen flauw idee welke richting het uit zou gaan. Ik gokte dat Lily opnieuw verliefd zou worden op Atlas en ze zou moeten kiezen tussen twee knappe mannen die haar aanbidden. Een beetje cliché, maar zo gaat het ook wel vaak in dit genre. Jongens, wat heb ik me vergist. Het verhaal van Lily en de mannen in haar leven allesbehalve een romantisch cliché. De flaptekst verraadt wat dit betreft niks en dat ga ik dus ook niet doen. Ik kan alleen maar zeggen dat het een ontzettend krachtig, emotioneel verhaal is dat nog lang blijft nazinderen.

Hopen op een happy end
Ik verwachtte het dus niet, maar dit boek kwam ontzettend hard binnen. Zakdoekjes waren echt geen overbodige luxe. Lily is zo'n sterk, maar vooral geloofwaardig personage. In mijn hoofd zat ik haar de hele tijd aan te moedigen, zo voelde ik met haar mee. Uit de grond van mijn hart hoopte ik op een happy end, maar ik had heel lang geen idee of het wel goed zou komen. 

Krachtige boodschap
De kracht van dit boek schuilt in de combinatie van een intens verhaal, realistische karakters en een sterke boodschap. Dat de schrijfster er delen uit haar eigen leven in verwerkt heeft, maakt het verhaal en de boodschap die het uitdraagt alleen nog maar sterker. Nooit meer is een boek over moed, vergiffenis en de kracht om voor jezelf te kiezen. Een belangrijk boek voor alle meisjes en vrouwen die zich in dezelfde situatie als Lily bevinden of hebben bevonden.


Nooit meer
Oorspronkelijke titel: It Ends with Us (vertaling door Erica van Rijsewijk)
Colleen Hoover
Aantal pagina's: 400
ISBN 9789401910552
Uitgeverij Zomer & Keuning (maart 2018)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten