woensdag 16 mei 2018

RECENSIE | De verloren familie - Jenna Blum

De Duits-Joodse Peter Rashkin heeft de concentratiekampen van de Tweede Wereldoorlog overleefd, maar verloor er zijn hele familie. Na de oorlog ontvlucht hij Europa en probeert hij in Amerika een nieuw leven op te bouwen. Hij trouwt en krijgt met zijn vrouw June een dochter, maar onder de oppervlakte van zijn geslaagde nieuwe leven sluimeren de herinneringen aan alles wat hij moest achterlaten. Terwijl Peter en zijn gezin te maken krijgen met de snelle veranderingen en spanningen van de naoorlogse jaren in Amerika, dringt het verleden, dat Peter liever zou vergeten, zich steeds meer op. Als hij zijn dierbaren niet nog eens wil verliezen, kan hij de zwaarstwegende herinnering van allemaal niet langer wegstoppen: die aan zijn verloren familie...

Drie perspectieven
Jenna Blum ken je misschien nog van Het familieportret, een indrukwekkend verhaal over een Duitse vrouw en haar oorlogsverleden. Met De verloren familie schreef ze opnieuw een historische roman over de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen ervan. Dit keer kiest ze voor de Joodse Peter Rashkin als hoofdpersonage. In drie grote delen leren we hem, zijn tweede vrouw June en dochter Elsbeth goed kennen. De drie gezinsleden houden van elkaar, maar kunnen elkaar in hun verdriet niet bereiken. Ze drijven steeds verder uit elkaar, waardoor Peter een tweede keer zijn familie dreigt te verliezen.

Peter overleefde Auschwitz en dankzij zijn oom runt hij nu een toprestaurant in New York. Zijn vrouw en twee dochtertjes overleefden de oorlog niet en Peter gaat gebukt onder schuldgevoelens. Wanneer model June zijn leven binnenwandelt doet hij zijn uiterste best om een normale relatie met haar aan te knopen in een poging het verleden achter zich te laten.

In het tweede deel komt Junes kant van het verhaal aan bod. Ze is ondertussen getrouwd met Peter, maar voelt zich absoluut niet goed in de rol van huisvrouw. Ze gaat elders op zoek naar wat ze thuis mist en begint een passionele relatie met een andere man.

Het derde en laatste deel werpt licht op Elsbeth, de dochter van Peter en June. Ze is een rebelse tiener wanneer ze halsoverkop verliefd wordt op naaktfotograaf Julian. Om zijn nieuwe muze te worden, begint ze op haar lijn te letten en ontwikkelt ze een eetstoornis, wat uiteindelijk leidt tot een nieuw drama in het gezin Rashkin.

Familie-epos dat niet overtuigt
Jenna Blum legt de nadruk niet zozeer op de oorlog, maar wel op de gevolgen ervan die nog generatieslang doorwerken op verscheurde families. Dit boek is dan ook eerder een familie-epos dan een typische oorlogsroman. Waar ik flashbacks en emotionele herinneringen verwachtte, kreeg ik een rustig voortkabbelend verhaal, zonder veel bijzonderheden of diepgang. De vele clichés, zoals een affaire met een tennisleraar, helpen ook niet echt om het boek naar een hoger niveau te tillen. Ondanks het feit dat Peter een intrigerend personage is, is de plot alles bij elkaar vrij mager.

In tegenstelling tot zijn voorganger, ontbreekt het De verloren familie aan overtuigingskracht. Jenna Blum is een prima vertelster, maar de elementen die dit boek overeind moeten houden zijn helaas te zwak.

De verloren familie
Oorspronkelijke titel: The Lost Family (vertaling door Carolien Metaal)
Jenna Blum