dinsdag 29 mei 2018

RECENSIE | De tragische eindes van Boris Bastarache - Koen Strobbe

Wanneer de elfjarige Boris Bastarache met zijn vrienden in de zomer van 1943 'verzet' speelt, leidt dat tot een geheim dat te allen prijze bewaard moet worden. Wat volgt is een reeks van gebeurtenissen in het Frankrijk van de jaren vijftig tot nu, in het kielzog van een gevaarlijke psychopaat. Een adembenemend verhaal in de traditie van de betere roadmovies.

Boris Bastarache
De spil waarrond deze nieuwe thriller van Koen Strobbe draait, is Boris Bastarache. We leren hem kennen als jongetje van elf wanneer hij, eerder per ongeluk, zijn eerste moord pleegt. Het wordt een geheim dat hem zijn hele leven zal achtervolgen en allesbepalend zal zijn. Maar Boris is ambitieus, vastberaden om het boerendorp waar opgegroeid is te ontvluchten. Hij droomt van een job in de reclamewereld en gaat letterlijk over lijken om die droom werkelijkheid te zien worden. Dit boek is zijn levensverhaal.

Gentleman gangster
Bastarache mag dan een psychopaat pur sang zijn, hij is tegelijk een charismatisch en fascinerend personage. Ik wilde het niet, maar ik kreeg toch een bizar soort respect voor de manier waarop hij in het leven staat en overal mee wegkomt. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je echt een getalenteerd schrijver zijn. En dat hij dat is, maakte Strobbe ons in zijn vorige boeken al duidelijk.

Anders dan zijn voorgangers
Toch is De tragische eindes van Boris Bastarache een heel ander boek dan zijn voorgangers Kruis en munt en De wolf van Colombes. De locatie is nog steeds het door de auteur zo geliefde Zuid-Frankrijk, maar de plot is compleet verschillend. In dit boek is er geen zoektocht naar een dader, je weet van in het begin wie je voor je hebt en waartoe hij in staat is. Maakt dat het minder spannend? Absoluut niet. De aangename schrijfstijl en de onverwachte wendingen maken van De tragische eindes van Boris Bastarache een boek om in één ruk uit te lezen!

De tragische eindes van Boris Bastarache
Koen Strobbe
ISBN 9789022335024