donderdag 22 maart 2018

6 x mijn bullet journal essentials


Sinds een half jaar ben ik fervent aan het journalen geslagen. Ik begon heel simpel, met een goedkoop notitieboekje en een zwarte pen - veel meer dan dat heb je eigenlijk niet nodig. Maar gaandeweg vond ik mijn eigen stijl en ontdekte ik ook met welke materialen ik het liefst werk. Daarom stel ik jullie graag mijn bullet journal essentials voor.


Notitieboek
Zoals ik al zei, begon ik in een simpel, gelijnd notitieboekje en dat werkte prima hoor, maar stipjes zijn wel zo handig als je veel tekent/handlettert/plakt/... Daarom stapte ik over op een Leuchtturm 1917 en daar zweer ik nu bij. Het papier (80 gram) is licht crèmekleurig, heel glad en drukt niet zo snel door. Voor mijn collages schafte ik pas nog een apart schetsboek met dikker papier (140 gram) aan, zodat mijn bullet journal in de toekomst niet meer zo snel uitpuilt.


Basics
Naast een notitieboek zijn er een aantal basics die ik steevast gebruik bij het journalen:
- Fineliners van Staedtler in vier verschillende diktes (0.1, 0.3, 0.5 en 0.8)
- Een potlood en gum
- Een witte gelpen voor kleine correcties en schrijven op donker papier
- Een lijmstift en -roller
- Lettersjablonen en een meetlat


Stiften & brushpennen
Om kleuraccenten aan te brengen en kleine vlakken in te kleuren gebruik ik graag de pastelkleurige Stabilo 68 pennen. Voor handlettering en fijn werk zijn de PITT artist brush pens van Faber-Castell ideaal, al vergen ze wel wat oefening. Verder werk ik heel veel met Crayola Supertips. Met deze spotgoedkope viltstiften kun je gewoon kleuren, maar ze lenen zich ook uitzonderlijk goed voor handlettering.


Stempels & inkt
Zowel in mijn wekelijkse spreads als in mijn collages werk ik graag met stempels. De letterstempels die je vaak ziet terugkomen zijn van de HEMA. Verder gebruik ik clear stamps van de Action. Ze zijn heel fijn in gebruik en kosten bijna niks. Om papier een verweerde, vintage uitstraling te geven, gebruik ik Distress Ink van Tim Holtz. (Tip: babydoekjes zijn ideaal om je stempels weer proper te krijgen.)


Afbeeldingen & papier
Leuke afbeeldingen haal ik uit tijdschriften als Flow Magazine of Libelle, maar ook uit reclameblaadjes of flyers. Verder heb ik een aantal knipvellen (eigenlijk bedoeld om wenskaarten te maken) en héél véél scrapbookpapier en vouwblaadjes. Als je er op begint te letten, zie je eigenlijk overal toffe afbeeldingen en foto's opduiken die je in je bullet journal kunt verwerken. Zo gebruik ik heel dikwijls pagina's uit een oud, vergeeld boek van bij de kringwinkel als achtergrond.


Washitape & stickers
Een spread of collage is voor mij niet compleet zonder stickers en/of washitape. Op de foto hierboven zie je een paar van mijn favorieten. De meeste stickers en rolletjes tape komen van bij de Action, maar ik kocht ook al hele leuke exemplaren bij Pipoos, HEMA, Sostrene Grene en zelfs de Aldi.


Wat zijn jouw favoriete bujo essentials? 

[Dit artikel is niet gesponsord. Ik deel gewoon graag de spulletjes waar ik enthousiast over ben en veel mee werk.]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten