woensdag 10 januari 2018

RECENSIE | De edele kunst van not giving a f*ck - Mark Manson

Van populair weblog naar New York Times-bestseller is dit hét boek voor zelfhulphaters! Stop met altijd maar positief zijn, en leer in plaats daarvan om te gaan met je tekortkomingen en de tegenslagen in het leven. Zodra je niet meer wegrent voor je angsten, fouten en onzekerheden maar de pijnlijke waarheid onder ogen durft te zien, vind je de moed en het zelfvertrouwen waar je in deze tijd zo'n behoefte aan hebt. Mark Manson geeft je de tools om te kiezen waar jij om geeft, en dus ook waar je niet om geeft. Dat idee omarmen werkt bevrijdend.

Een zelfhulphater ben ik absoluut niet. Maar minder dingen belangrijk vinden, daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.

Het begint alleszins goed. De eerste hoofdstukken zijn heerlijk verfrissend. Geïllustreerd door verhalen en persoonlijke ervaringen, schotelt de auteur je allerlei inzichten voor waarbij je alleen maar bevestigend kan knikken. Vooral wat sociale media en internet betreft, slaat Manson nagels met koppen. Ook stelt hij ons consumptiegedrag en onze drang naar meer geluk/spullen/geld/... danig aan de kaak. Waar staat geschreven dat je altijd maar gelukkig moet zijn? Het steeds maar streven naar positieve ervaringen is op zich een negatieve ervaring, aldus Manson.

Na een paar hoofdstukken begint Manson echter in herhaling te vallen. Dezelfde materie wordt keer op keer herkauwd en op een andere manier uitgelegd. Daarbij komt dat ik me vreselijk begon te ergeren aan de domme mopjes van de schrijver. Hij lijkt zichzelf ontzettend grappig te vinden, maar dat vond ik dus absoluut niet.

De edele kunst van not giving a f*ck pretendeert geen zelfhulpboek te zijn, maar is dat niet zo stiekem eigenlijk wel. Eentje zonder ook maar een vleugje zweverigheid, dat dan weer wel. Maar wel vol goedbedoelde adviezen en quotes om te onthouden. En als je hetzelfde gevoel voor humor hebt als de auteur, zou je het ook best wel eens grappig kunnen vinden.

De edele kunst van not giving a f*ck
Oorspronkelijke titel: The Subtle Art of Not Giving a F*ck (Vertaling door Annoesjka Oostindier)
Mark Manson