woensdag 24 januari 2018

RECENSIE | Atlas van de Nederlandse taal - Editie Vlaanderen

Taal boeit heel veel mensen. Kijk maar naar het succes van de jaarlijkse zoektocht naar het 'woord van het jaar'. Maar boeken over taal zijn vaak technisch, richten zich op één specifiek aspect en zijn meestal nogal saai. Daar wil deze Atlas van de Nederlandse taal resoluut korte metten mee maken. Vertrekkend vanuit de vragen die elke taalliefhebber zich wel eens stelt, probeert deze 'atlas' de wondere wereld van taal in het algemeen en de Nederlandse taal in het bijzonder op een boeiende manier in kaart te brengen. Waar ter wereld spreken mensen Nederlands? Wat betekent mijn familienaam? Hoeveel dialecten bestaan er? Waarom ergeren we ons zo aan dt-fouten? Enzovoort. De vormgeving met infographics en illustraties maakt het boek zeer aantrekkelijk en bijzonder.

Waar ter wereld spreken mensen Nederlands? Waarom versta je Frans makkelijker dan Fins? Wat zijn de meest voorkomende spellingfouten? In de Atlas van de Nederlandse taal geven taalkundigen op een begrijpelijke manier en in een vlotte stijl antwoord op deze en talloze andere vragen.

Er bestaan twee versies van deze atlas, een Vlaamse en een Nederlandse. Van de 60 thema's die behandeld worden, zijn er 56 hetzelfde in beide versies. De vier andere hoofdstukken zijn specifiek voor het taalgebied, bijvoorbeeld over Poldernederlands of tussentaal in Vlaanderen. Ook in de gemeenschappelijke thema's verschillen het taalgebruik en de aangehaalde voorbeelden.

Leuke infographics, illustraties en woordgrapjes zorgen ervoor dat een materie die anders heel droog zou kunnen zijn dat absoluut niet is. Het ene na het andere weetje wordt op je afgevuurd. Wist je bijvoorbeeld dat het woordje "baas" in 57 andere talen is overgenomen?

Toegegeven, niet alle hoofdstukken zijn even boeiend. Door de grote variatie kun je die gelukkig wel makkelijk overslaan. Dat maakt de Atlas van de Nederlandse taal tot een aanrader voor alle taalliefhebbers.

Atlas van de Nederlandse taal - Editie Vlaanderen
Fieke Van der Gucht, Johan De Caluwe, Mathilde Jansen & Nicoline van der Sijs
Aantal pagina's: 272