woensdag 21 oktober 2015

RECENSIE | De lijst - Berti Persoons

Als de Duitse troepen in 1914 België binnenvallen, staat Mechelen-aan-de-Maas in rep en roer. Vooral kinderen vragen zich af wat hen te wachten staat. Als dan nog blijkt dat er een verrader in het dorp rondloopt, blijft niets meer hetzelfde. Zelfs de hechte vriendschap tussen Lowie, Charel, Karel en Elise staat op het spel.


Berti Persoons is afkomstig van Maaseik en kent de streek waar het verhaal zich afspeelt dus op zijn duimpje. Meteen ook één van de redenen waarom ik dit boek meenam uit de bib want met een vriend die geboren en getogen is in dezelfde regio, herkende ik ook wel een paar plekjes, iets wat ik altijd heel leuk vind.

Zoals de cover van De lijst al laat uitschijnen, zit er een donkere, sombere ondertoon in het verhaal. Het voelde voor mij een beetje alsof de mensen nooit lachen en de zon nooit schijnt, terwijl ik er bijna zeker van ben dat dat wel het geval was. De vriendschap tussen Lowie, Elisa, Charel en Karel is in ieder geval wel iets om vrolijk van te worden; integer en geloofwaardig neergezet, ook blijven de karakters zelf op de vlakte. Iets minder vrolijk werd ik dan weer van het feit dat de namen van de hoofdpersonages nog al eens durven wisselen.

Gewone mensen en het dagelijkse leven onder de Duitse bezetter tijdens de Eerste Wereldoorlog staan centraal, een onderwerp waar niet zoveel (jeugd)boeken over te vinden zijn. Ik vond het alleszins een verademing om ook eens iets te lezen over de gewone man, de achterblijvers en hoe zij de oorlog ervaren. De oude foto's zijn hier een goede aanvulling op.

Hoewel De lijst niet zo meeslepend was dat ik het niet aan de kant kon leggen, wilde ik wel heel graag weten hoe het verhaal afliep. Alles bij elkaar heb ik dit boek dus zeker met plezier gelezen!


De lijst
Berti Persoons
Aantal pagina's: 260
ISBN 9789044822014
Uitgeverij Clavis (augustus 2014)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten