zaterdag 4 oktober 2014

RECENSIE | De Veteraan - Johan Faber

Het afgelegen dorpje Neerloo wordt opgeschrikt door de verdwijning van de veertienjarige Mieke Nanninga. Verdachte nummer één is Meindert Oosting, een tot nationale held verklaarde Afghanistanveteraan die teruggetrokken woont in een hutje in het bos aan de rand van het dorp. Mieke was zowat de enige met wie hij een vriendschappelijke band had. De dorpsbewoners hebben hun conclusies snel getrokken en het bewijs tegen Meindert lijkt zich op te stapelen. Maar heeft hij wel echt iets met Miekes verdwijning te maken?

Johan Faber laat je als lezer een confronterende duik nemen in de chaotische gedachtegang van Meindert Oosting, een getraumatiseerde ex-militair. Hij heeft het vaak moeilijk om zijn gedachten en herinneringen op een rijtje te krijgen en dat weerspiegelt zich in de manier waarop het verhaal is opgebouwd. Flarden heden, nabije en verre verleden wisselen elkaar onaangekondigd af, wat het verhaal even verwarrend als boeiend maakt.

Hoewel hij alle schijn tegen lijkt te hebben, kon ik Meindert moeilijk zien als een pedofiel of een moordenaar. Eigenlijk kon ik alleen maar medelijden met hem hebben. Hij verloor in Afghanistan namelijk zijn mannelijkheid bij een aanslag met een bermbom; iets dat de inwoners van Neerloo niet weten, maar wat hem in de ogen van de lezer een pak onschuldiger maakt.

De verstikkende sfeer die heerst in het naargeestige Neerloo wordt door Faber heel treffend beschreven, evenals de natuur waarin Meindert zich graag terugtrekt. Ook de innerlijke strijd die Meindert en bijna alle andere personages voeren, komt heel goed uit de verf. Faber deinst er niet voor terug om gruwelijke details over Meinderts oorlogsverleden uit de doeken te doen.

Toen ik dit boek meenam uit de bib verwachtte ik eigenlijk een flitsende thriller en hoewel het af en toe ook wat thrillerachtige elementen bevat, kun je het boek moeilijk dat etiket opkleven. De Veteraan is een intrigerende psychologische roman over oorlog, heldendom en (verboden) vriendschap.

«««

De Veteraan
Johan Faber