dinsdag 3 oktober 2017

Tot ziens september, welkom oktober!

It's that time of year again! Eindelijk weer tijd om onder een dekentje te genieten van thee en een goed boek. Dat lukte me in september alleszins heel goed. Ik las maar liefst negen boeken! Van non-fictie over poëzie tot thrillers en kinderboeken.


Gelezen

In deze YA vinden twee jongeren elkaar in een poging om te gaan met hun psychisch zieke moeders. Een boek vol bizarre en tegelijk schrijnende situaties dat me echt wist te raken.

Dit boek is zonder twijfel één van de meest verrassende thrillers die ik dit jaar las. De plot is bedrieglijk simpel en toch wist de schrijfster me keer op keer op het verkeerde been te zetten.

Ik zie mensen is een mooi vormgegeven, toegankelijke dichtbundel. De gedichten zijn op het eerste zicht eenvoudig, maar toch ontdek je elke keer weer een nieuwe laag, een ander inzicht.

Origineel plot, fijne personages, geloofwaardig verhaal, ... Ik kan genoeg positieve dingen vertellen over Stilte, maar toch greep het boek me niet zo aan als ik verwacht had. Ik wijt het maar aan een overdosis NA.

Voettocht over het ijs - William Grill
Dit informatieve kinderboek vertelt het verhaal van poolreiziger Shackleton. Het is prachtig vormgegeven, maar bij een informatief boek vind ik foto's of meer realistische illustraties beter passen dan de dromerige prenten die nu gebruikt zijn, hoe mooi ze ook zijn.

Het Plantenboek - Kathy Willis
Ook dit kinderboek ziet er prachtig uit en zit boordevol interessante weetjes over planten. Net zoals Voettocht over het ijs is dit boek aangevuld met tekeningen in plaats van foto's, maar omdat ze heel waarheidsgetrouw zijn, stoorde me dat hier veel minder.

Concept en visie in de fotografie - Michael Freeman
Fotograaf Michael Freeman legt aan de hand van talloze voorbeelden uit wat er schuilgaat achter een "goede" foto en dat levert voer voor discussie op. Wat heeft de fotograaf in gedachten bij het maken van een foto? Wat maakt fotografie kunst? Hoe ver kun je digitale bewerking doordrijven voordat het geen fotografie meer is?

Iene miene mutte - M.J. Arlidge
Gruwelijk gedetailleerd, goed gedoseerd en nagelbijtend spannend. Dit is zonder meer een uitstekend debuut. Ik ben benieuwd naar de volgende delen uit deze reeks!

Wetboek voor bloggers - Charlotte Meindersma
Tijdens mijn vakantie was er ook tijd voor wat "vakliteratuur". Ik begrijpelijke taal legt juriste Charlotte Meindersma uit wat je je als blogger wettelijk gezien wel en niet kunt permitteren. Interessant leesvoer voor iedere blogger. Al zou ik een Vlaamse versie nog interessanter gevonden hebben.

Geluisterd

Fatale vriendschap - Paul De Bruyn
Fijne Vlaamse misdaadroman die zich afspeelt in en rond Antwerpen. Naast het politieonderzoek is er ook volop ruimte voor politieke intriges die me normaal gezien niet zo boeien, maar hier wel goed geïntegreerd zijn in het verhaal.

En verder

Naar goede gewoonte toon ik graag het resultaat van mijn zoektocht naar een agenda voor het nieuwe jaar. Misschien wel het allerleukste aan dit exemplaar is dat ik niet hoef te wachten op het nieuwe jaar om hem in gebruik te nemen. Hij omvat namelijk zestien maanden, dus al sinds het begin van de maand heeft hij een vast plekje in mijn handtas veroverd.


Welkom oktober

In september kon ik door omstandigheden niet naar het Boekenfestijn in Hasselt gaan en daar waren zowel mijn bankrekening als mijn boekenkast niet rouwig om. Of ik over een paar weken de jaarlijkse boekenverkoop in onze bibliotheek ook ga kunnen weerstaan is nog maar de vraag... Aan leesvoer zal het me in ieder geval niet ontbreken. In oktober lees ik o.a. Twaalf van Gerrit Janssens en De geesten van Ter Welle van Karen Dierickx. Verder hoop ik ook een paar boeken "uit eigen kast" te kunnen lezen.


Wat voor boeken lees jij het liefst op gure herfstavonden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten