woensdag 30 augustus 2017

RECENSIE | Stranders - Iris Stobbelaar

Job is het zo zat om altijd maar op zijn zusje Kaatje te moeten passen, dat zijn hartgrondige verwensingen op een dag uitkomen en zij werkelijk verdwijnt. Als Job vervolgens zelf strandt in de wereld waar hij zijn zusje heen verwenste, blijkt dat er maar één manier is om weer thuis te komen: hij zal zijn zusje moeten redden. In een wereld die bevolkt wordt door monsters en waar je zelfs het landschap niet kunt vertrouwen, is dit geen gemakkelijke opgave. Vooral als blijkt dat hij niet de enige is die op zoek is naar Kaatje…

Stranders is het debuut van Iris Stobbelaar, een Nederlandse die in Los Angeles woont. Het boek verscheen zo'n twee jaar geleden al, maar ik had er nog nooit van gehoord tot Iris me erover mailde. Blijkbaar heb ik toch wel wat gemist, want de flaptekst belooft een superspannend boek en de filmrechten werden nog voor verschijning ervan verkocht.

In Stranders volgen we Job. Hij doet niets liever dan voetballen. Maar hij moet van zijn ouders altijd op zijn kleine zusje Kaatje passen. Op een dag is hij het zo beu dat hij haar verwenst. Hij had er alleen niet op gerekend dat ze echt zou verdwijnen... Wanneer hij daarna zelf strandt in de wereld waarheen hij zijn zusje verwenste, begrijpt hij dat er maar één ding opzit: hij zal Kaatje moeten redden om zelf weer thuis te komen. Op zijn zoektocht ontmoet hij de meest enge wezens en monsters en maakt hij de wildste avonturen mee. Gelukkig zijn er ook een paar vrienden die hem willen helpen bij zijn moeilijke, gevaarlijke queeste.

Het verhaal wordt verteld vanuit Jobs standpunt en bestaat uit 53 korte hoofdstukjes die allemaal beginnen met een illustratie van Maaike Putman. De afbeeldingen vullen het verhaal perfect aan en geven je een goed beeld van wat er in het hoofdstuk te gebeuren staat. Ieder hoofdstuk eindigt bovendien met een cliffhanger waardoor je pagina na pagina omslaat.

Aan de binnenkant van de kaft vind je ook een landkaart die jou samen met Job door de wereld van de stranders loodst. Een bijzondere wereld die Iris Stobbelaar gevuld heeft met kleurrijke en originele personages, die ze heel gedetailleerd omschrijft. Ook geeft ze haar lezers enkele wijze levenslessen mee. "Angst is een thermometer, gebruik hem dus niet als kompas" is er eentje van.

Al vlieg je er dankzij de korte hoofdstukjes en de spannende gebeurtenissen snel genoeg doorheen, met zijn 445 pagina's is Stranders toch een jeugdboek voor de meer geoefende lezers, vanaf 11 jaar ongeveer. Zij (en veel oudere lezers!) zullen veel plezier beleven aan dit magische, verrassende verhaal.

Benieuwd geworden? Hier kun je de eerste drie hoofdstukken lezen.

Stranders
Iris Stobbelaar