donderdag 13 juli 2017

RECENSIE | Onverminderd - Rebecca Yarros

Ember krijgt in korte tijd twee dramatische gebeurtenissen te verwerken: haar vader, een militair arts, is gesneuveld in Afghanistan en kort daarna, als ze al kwetsbaar is, vindt ze haar vriend Riley in bed met haar roommate. Ember vindt steun bij Josh, de ijshockeycoach van haar broertje. Ze kijkt wel uit om zich meteen in een nieuwe relatie te storten... Maar wat is erger: de onzekerheid van een leven met Josh of een leven zonder hem?

Een paar maanden geleden las ik Onverwacht, het derde deel in de Fight & Glory-reeks van Rebecca Yarros. Het was mijn eerste kennismaking met haar boeken en jongens, het was liefde op het eerste zicht. Wat een schitterend verhaal! Zoveel emoties, geweldige personages en verrassend veel diepgang. Hoog tijd dus om ook de twee eerste delen uit de reeks te lezen voor het verschijnen van het vierde en laatste deel dit najaar.

In Onverminderd maken we kennis met Ember en Josh. Wanneer Ember bericht krijgt dat haar vader gesneuveld is in Afghanistan, knalt haar wereld in duizend stukjes uit elkaar. Terwijl ze probeert haar moeder, zus en broertje door deze moeilijke periode te loodsen, bedriegt haar vriendje Riley haar met haar roommate. En telkens weer is Josh, de ijshockeycoach van haar broertje, daar om haar te redden. Een nieuwe relatie is wel het laatste waar Ember aan denkt, maar Josh is vastbesloten haar de zijne te maken en heeft daar bijna alles voor over. Ook als dat betekent dat hij Ember moet laten gaan.

Al sinds het eerste boek dat ik van haar las, hou ik zo ontzettend veel van Yarros' schrijfstijl, van de emoties die ze in alle dialogen weet te leggen, van de fantastische personages die ze creëert. Ember bijvoorbeeld is zo'n sterk en vooral levensecht personage. Haar wereld is van het ene op het andere moment één grote puinhoop, maar ze weet altijd terug op te krabbelen. Het rouwproces dat Ember en haar familie doormaken wordt zo ontroerend goed in beeld gebracht. En dan is er natuurlijk nog Josh. Wat een geweldige jongen! Ieder meisje zou voor zijn charmes bezwijken. Hij is een beetje gevaarlijk, maar tegelijk ontzettend lief voor Ember.

Onverminderd is een hartverscheurend verhaal, met personages die onmiddellijk je hart veroveren. Volgens mij heb ik nog nooit zo vroeg in een boek al de zakdoekjes moeten bovenhalen. Dit boek is echt een emotionele rollercoaster!

Onverminderd
Oorspronkelijke titel: Full measures (Vertaling door Marcel Hagedoorn)
Rebecca Yarros