zondag 2 augustus 2015

Tot ziens juli, welkom augustus

Ik had het gevoel dat juli niet zo'n goede leesmaand was geweest, maar toen ik alle boeken op een rijtje zette, kwam ik toch nog uit bij vijf. Lang niet zo slecht voor mijn doen. Ook waagde ik me voor het eerst aan een luisterboek en droomde ik weg bij een aantal fijne boekige bestemmingen.



Tot ziens juli

Ik begon de maand met Is dit dan later? van Margot Hoeberichts. In haar debuut vertelt ze openlijk over haar moeder waarbij kanker wordt vastgesteld en een paar weken later al overlijdt. Geen happy story dus, maar eentje dat hard binnenkwam. 

En zo las ik wel meer heftige boeken afgelopen maand. Ook het waargebeurde Ghost Boy van Martin Pistorius maakte diepe indruk op me. Door het locked-in syndroom was hij jarenlang afgesloten van de buitenwereld maar toch leerde hij weer contact maken en communiceren. Het verhaal van deze ongelooflijk sterke man is echt heel inspirerend.

Ook Voorbij de duisternis van Sandra Berg is een emotioneel en intens boek. De auteur gunt je een kijkje in het hoofd van een getraumatiseerd hoofdpersonage, met onverwachte wendingen blijft ze de lezer boeien en het einde maakt het helemaal af!

Iets luchtiger, maar daarom niet minder knap was de magisch-realistische jeugdroman Septemberlichten van Carloz Ruiz Zafón. Ook dit boek bevestigde weer waarom ik deze auteur zo geweldig vind. 

Tot slot las ik ook nog een thriller, Disclaimer van Renée Knight. Ik was zo benieuwd naar dit boek, maar mijn verwachtingen werden helaas niet helemaal ingelost. Het concept was ijzersterk, maar de uitwerking vond ik iets minder. Het boek ziet er wel prachtig uit, dus dat maakte dan weer veel goed.

In juli las ik niet alleen boeken, ik beluisterde er ook! Ik begon aan een heus luisterboekenexperiment om uit te zoeken of dat een fijn alternatief is voor een leesboek. Ik beluisterde De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson en op dit moment beluister ik via de LuisterBieb-app Heksenkind van Monica Furlong, één van mijn favoriete jeugdboeken en dus pure nostalgie.

Misschien moet ik het idyllische eiland waar Heksenkind zich afspeelt wel bij op mijn Boekige Bestemmingen Bucketlist zetten, een lijstje met bestemmingen waar ik dankzij een boek graag een keer naartoe wil.

Welkom augustus

In augustus staan er een aantal recensie-boeken op de planning waaronder Zeg maar dat we niet thuis zijn van Rachid Novaire, de oorlogsroman In naam van mijn moeder van Hanni Münzer, en Mijn koninklijke minnaar van Willy Bogaerts. Drie heel uiteenlopende boeken die me heel nieuwsgierig gemaakt hebben. 

Uit eigen kast/bib lees ik - hopelijk - ook nog On Top van Anna Nooshin, Hals over kop van Rachel Gibson en De Honden van Allan Stratton. Normaal gezien moet dat goed komen, want ik heb vakantie en dus extra leestijd!

Wat is jouw favoriete summer read van dit jaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten