vrijdag 31 juli 2015

RECENSIE | Ghost Boy - Martin Pistorius

Op zijn twaalfde kreeg Martin Pistorius last van keelpijn. Hij stopt met eten en wil alleen nog maar slapen. Binnen anderhalf jaar belandt hij in een rolstoel en kan hij niet meer bewegen, noch communiceren. Zijn ouders raadplegen talloze dokters, maar die geven Martin al snel op en hij gaat naar een instelling voor ernstig gehandicapte kinderen.

Na drie jaar ontwaakt Martin uit zijn schijnbaar comateuze toestand, maar niemand heeft dit in de gaten. Hij beseft alles wat er rondom hem gebeurt, maar hij kan dat op geen enkele manier aan iemand duidelijk maken. Pas acht jaar later merkt een zorgzame verpleegkundige op dat hij wel degelijk reageert op bepaalde prikkels. Zij stimuleert Martin en zijn familie om op zoek te gaan naar alternatieve communicatiemiddelen zodat hij langzaam maar zeker uit zijn isolement kan kruipen.

Zonder zelfmedelijden neemt Martin de lezer mee op zijn reis naar herstel. Hij wil duidelijk geen medelijden en is vastbesloten weer te kunnen communiceren. Volop gesteund door zijn familie leert hij eerst met simpele pictogrammen duidelijk maken hoe hij zich voelt en waar hij behoefte aan heeft, maar door de jaren heen leert hij zichzelf lezen en behaalt hij uiteindelijk een universitair diploma.

Liefde en hoop zijn de kernwoorden in zijn relaas, maar ook schrijnende scènes schuwt hij niet. Zo vertelt hij openlijk over hoe hij misbruikt werd door een verzorgster en hoe hij soms gedwongen werd zijn eigen braaksel weer op te eten.

Ik kan me voorstellen dat het voor veel lezers een pluspunt is dat er niet te pas en te onpas met medische termen gegoocheld wordt, maar persoonlijk was ik graag meer te weten gekomen over de medische kant van Martins aandoening. (We zullen het maar beroepsmisvorming noemen.) Aan de andere kant schuilt daarin net de kracht van dit boek; niet de ziekte staat centraal, maar de man die erachter schuilgaat. Een hele sterke, moedige man die met zijn levensverhaal een diepe indruk op mij heeft nagelaten.

Dit boek is een integer, hartverwarmend verhaal over een man die ooit een ghost boy was - praktisch onzichtbaar voor zijn omgeving en opgegeven door artsen - maar nu sterker in het leven staat dan ooit.

Ghost Boy
Oorspronkelijke titel: Ghost Boy (Vertaling door Janke Greving)
Martin Pistorius & Megan Lloyd Davies