woensdag 15 april 2015

RECENSIE | Oorlogspost - Leen De Laere

Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt is Frans, zoon uit een Antwerps slagersgezin, net dertien jaar, In zijn dagboek beschrijft hij de belegering van Antwerpen, de zeppelinbombardementen, de val van de stad en de Duitse bezetting. Via de brieven en foto's van zijn broer Karel, die bij het leger is, volgt hij het leven aan het front. Voor Frans lijkt de oorlog een spannend avontuur, zeker wanneer hij een Duitse spion op het spoor komt. Of verbeeldt hij zich dat maar? Maar dan gebeurt er iets afschuwelijks: Roos, Karels verloofde, verdwijnt onder mysterieuze omstandigheden. Frans wil haar koste wat kost vinden en gaat met gevaar voor zijn eigen leven op zoek naar haar.

Van de auteur van In Vlaamse velden, het boek bij de gelijknamige tv-serie op Eén, verscheen nu ook een jeugdboek waarin de Eerste Wereldoorlog centraal staat. In Oorlogspost kijk je mee over de schouder van Frans die net dertien jaar is als de oorlog uitbreekt. Hij houdt een dagboek annex plakboek bij waarin hij beschrijft hoe het er aan toegaat in zijn stad Antwerpen en waarin hij de brieven en foto's bewaart van zijn broer Karel die gemobiliseerd is. Leen De Laere schept zo een realistisch beeld van het leven thuis en aan het front.

Naast heel wat informatie over de oorlog bevat Oorlogspost ook een eenvoudig plot rond de verdwijning van Roos en een vermeende Duitse spion, dat zorgt voor wat extra spanning. De nadruk ligt echter duidelijk op het fotomateriaal en de brieven en niet zozeer op een spannend verhaal. Gelukkig zijn de foto's op zich interessant genoeg om mijn aandacht vast te houden.

Alles bij elkaar is Oorlogspost een fijn informatief boekje met een mooie lay-out, die vooral de jongere lezer zal kunnen bekoren, maar mij ook zeker wist te verrassen met zijn uniek fotomateriaal.

Benieuwd geworden? Hier vind je alvast een voorsmaakje.

Oorlogspost