donderdag 14 mei 2015

RECENSIE | Wij Leugenaars - E. Lockhart

Cadence is de oudste kleindochter van de machtige familie Sinclair. Elk jaar brengt ze de zomer door op het privé-eiland van haar opa. Heerlijke vakanties met haar neef Johnny, nicht Mirren en de knappe buitenstaander Gat. Ze vormen een hechte club. Tijdens hun vijftiende zomer worden Cadence en Gat verliefd op elkaar. En dan gebeurt er iets onomkeerbaars. 

Nu is Cadence na twee jaar afwezigheid voor het eerst terug op het eiland. Geteisterd door zware migraine probeert ze te achterhalen wat er die zomer is gebeurd. Haar familie zwijgt in alle talen. Langzaam komen de herinneringen boven, maar ook de leugens en familiegeheimen.


Eindelijk was het dan zover! Eindelijk kon ik beginnen in het boek waar ik zoveel lyrische reacties over had gelezen. Ongelooflijk, met niets anders te vergelijken, mindblowing, ... Niets dan superlatieven voor dit boek en dan ga ik het lezen en... ik snap niet wat iedereen er zo geweldig aan vindt. Tenminste dat snapTE ik niet - tot de waarheid van de Leugenaars eindelijk boven water kwam en het verhaal een wel heel onverwachte wending nam.

Cadence vertelt haar verhaal als één lange flashback. Herinneringen komen als flarden naar boven en langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes in elkaar. Ze vertelt een verontrustend verhaal over hebzucht, familiegeheimen en leugens. Cadence daargelaten mankeren alle personages voor mij wat diepgang, iets dat gelukkig ruimschoots gecompenseerd wordt door een ingenieus en uniek plot.

Lockhart hanteert een bijzondere schrijfstijl met korte, afgekapte zinnen en veel beeldspraak. Je moet er van houden, maar mij wist ze alleszins te bekoren. Met Wij Leugenaars levert ze een verrassend indrukwekkende pageturner af die je minstens één keer gelezen moet hebben. 


Lees dit boek. En als iemand je vraagt hoe het eindigt, lieg.



Wij Leugenaars
Oorspronkelijke titel: We were liars (Vertaling door Sandra van de Ven)
E. Lockhart
Aantal pagina's: 240
ISBN 9789026138041
Uitgeverij De Fontein (april 2015)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

5 opmerkingen:

  1. Wauw, dat klinkt wel heel bijzonder. Je hebt mij in ieder geval nu wel heel nieuwsgierig gemaakt naar de plot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook nieuwsgierig! Ik had hetzelfde bij Tirza van Arnon Grunberg, dat ik het hele boek door niet goed wist wat ik ervan moest vinden, maar na de ontknoping aan het einde vond ik het geniaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Daar hou ik van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zijn dikwijls de beste boeken vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond helaas de ontknoping ook niet zo denderend dus ja, ik snap het nog steeds niet, haha.

    BeantwoordenVerwijderen