zondag 17 mei 2015

RECENSIE | Bomber - Paul Dowswell

Harry Friedman heeft gelogen over zijn leeftijd om toegelaten te worden in de Amerikaanse Luchtmacht. Nu vliegt hij als schutter in de Macey May, een van de vele Boeings B-17 Flying Fortress die vanuit Norfolk, Engeland, naar Duitsland vliegen om daar met precisie hun zware lading bommen te lossen. Pas na 25 vluchten mag Harry weer naar huis. Maar dat een bommenwerper ongeschonden 25 vluchten doorstaat is nog maar één keer gebeurd! De Duitse Luftwaffe heeft als taak om het Duitse grondgebied ten koste van alles te verdedigen. De formatie B-17’s krijgt het zwaar te verduren en vele toestellen worden neergehaald. Harry is bang dat hij zijn zeventiende verjaardag niet zal halen.

Dit boek was mijn eerste kennismaking met Paul Dowswell. Deze Britse historicus staat bekend om zijn waarheidsgetrouwe historische jeugdboeken. Je merkt heel duidelijk dat de auteur veel en grondige research heeft verricht en dat hij een historisch correct verhaal belangrijk vindt. Toch doet dit helemaal geen afbreuk aan het verhaal op zich of de vaart die erin zit, integendeel.

Ik sloot Harry onmiddellijk in mijn hart en leefde enorm mee met zijn belevenissen. Zijn personage mag dan wel fictief zijn, zijn verhaal is dat niet. Je krijgt een goed beeld van hoe het was om buikschutter te zijn aan boord van een B-17. Bij momenten waande ik mezelf in die claustrofobisch kleine koepel onderaan het vliegtuig - kwetsbaar maar genietend van een prachtig uitzicht.

De kwajongen in mij kon zijn hartje ophalen bij het lezen van dit boek. Paul Dowswell combineert spanning met een boeiende en echte historische feiten. De perfecte combinatie als je het mij vraagt, ik zet in ieder geval meer boeken van deze auteur op mijn leeslijstje!

Benieuwd? Lees hier het eerste hoofdstuk van dit boek!

Bomber
Oorspronkelijke titel: Bomber (Vertaling door Ernst Bergboer)