donderdag 21 mei 2015

RECENSIE | Begraven in het verleden - D.E. Haggerty

Skylar Dewitt is haar hele leven verstoten vanwege haar grootvaders bekende sympathie voor de Nazi’s. Nu is haar grootvaders lichaam gevonden in Nederland, in een gebied wat bekend staat als een executie veld van de Nazi’s. Waarom zou haar grootvader begraven zijn op een locatie legendarisch vanwege de executies van verzetsstrijders? Skylar vliegt naar Nederland opzoek naar antwoorden omtrent haar grootvaders lot. Haar zoektocht leidt tot verloren familie en oude vrienden, maar kan ze het mysterie van wat er met haar grootvader gebeurd is, ontrafelen? Misschien ontdekt ze iets nog belangrijker dan de oplossing van het mysterie: zichzelf.

25277297

Hoewel het een oorlogsroman zou kunnen zijn zoals zovele andere, is Begraven in het verleden dat helemaal niet. Met een Amerikaans meisje met Nederlandse en ogenschijnlijk "foute" roots als hoofdpersonage, kiest Haggerty alvast voor een origineel uitgangspunt. Skylar neemt de lezer mee op een intense zoektocht naar de waarheid over haar grootvader die ze nooit gekend heeft.

Dena Haggerty, geboren en getogen in de Verenigde Staten, schreef dit boek oorspronkelijk in het Engels (Buried Appearances), maar vertaalde het recent ook voor een Nederlandstalig publiek. Zelf las ik de vertaalde versie, die niet helemaal vlekkeloos is.

Even vreesde ik dat dit me ervan zou weerhouden om meegesleept te worden in het verhaal, maar bijna zonder het zelf te beseffen gebeurde het toch. Ik las het boek daarna in één ruk uit en was erg onder de indruk van Skylars zoektocht. Een vleugje romantiek maakt het verhaal helemaal compleet en zorgde ervoor dat ik mijn e-reader met een glimlach uitzette.

Begraven in het verleden
Oorspronkelijke titel: Buried Appearances (Vertaling door D.E. Haggerty)
D.E. Haggerty