woensdag 1 april 2015

RECENSIE | Hemel boven Londen - Hakan Nesser

De zeer vermogende Leonard Vermin heeft nog maar een paar weken te leven. Met zijn partner Maud is hij in Londen voor een afscheidsetentje waarvoor ook Mauds kinderen zijn uitgenodigd. Hoewel het etentje bruut wordt onderbroken, lukt het Leonard uiteindelijk toch zijn testament voor te lezen, en daarmee verrast hij iedereen. Is Leonard wel wie hij zegt te zijn? - Bron

Ik ben niet zo van de Scandinavische thrillers, dat geef ik eerlijk toe. De noordelijke sfeer trekt me meestal niet aan en de namen zijn vaak zo moeilijk te onthouden. Toch sprak de omschrijving van Hemel boven Londen me wel onmiddellijk aan - vooral omdat ik Londen zo'n geweldige stad vind - en ik besloot het boek een kans te geven.

Hoewel op de cover staat dat dit boek een literaire thriller is, was het dat voor mijn gevoel niet echt. Het is een psychologische roman met heel wat spannende elementen, maar zonder de echte spanningsboog die je verwacht bij een thriller. Nesser verliest zichzelf in eindeloze reeksen details en oeverloze uiteenzettingen die de vaart uit het verhaal halen. Toch was ik aangenaam verrast door zijn fraaie schrijfstijl. Die maakte het zeker de moeite waard om te blijven lezen.

Het verhaal zelf is intelligent en gecompliceerd. Er passeren talloze personages de revue en de tijdssprongen en perspectiefwissels in dit boek zijn amper te tellen. Je moet er dus goed je verstand bij houden, wil je de draad niet kwijt geraken. Zo worden er twee verhaallijnen uitgewerkt die op het eerste zicht niets met elkaar te maken hebben, maar met mondjesmaat krijg je informatie aangereikt die je helpt om puzzelstukjes in elkaar te passen.

Hemel boven Londen was mijn eerste kennismaking met Hakan Nesser en op basis van dit boek ben ik niet echt geneigd nog iets van hem te lezen in de nabije toekomst. Maar ik las dat heel veel fans dit boek niet representatief vinden voor zijn stijl en dat het ook meer als een experiment bedoeld is. Misschien moet ik dan toch nog maar eens een kansje wagen met een échte Nesser? Tips zijn altijd welkom!

Hemel boven Londen
Oorspronkelijke titel: Himmel över London (Vertaling door Ydelet Westra)
Hakan Nesser
Aantal pagina's: 544
ISBN 9789044532487

1. Oh.. In vind Scandinavische thrillers juist helemaal geweldig om de sfeer! Van Hakan Nesser heb ik niet zo heel veel gelezen, maar het Vierde offer vond ik destijds erg goed.

2. Dit boek is inderdaad niet representatief voor het werk van Nesser. Hij schrijft vooral thrillers en dat is Hemel boven Londen (ondanks dat het wel in dit genre valt) zeker niet. Toch vond ik dit boek zeker niet slecht. Als je het 'echte' werk van Nesser wilt lezen, raad ik je de Van Veeteren-serie aan. De Barbarotti-serie schijnt nog beter te zijn, maar daar heb ik (nog) niets van gelezen.

3. Heb het even opgezocht en dat lijkt me ook een heel spannend boek! Bedankt voor de tip!

4. Bedankt voor de tips Kees!