zondag 29 maart 2015

RECENSIE | De jongen die zijn vader zocht - John Boyne

Op de dag dat de Eerste Wereldoorlog begint, belooft de vader van Alfie Summerfield aan zijn zoon dat hij niet zal gaan meevechten – maar de volgende dag moet hij die belofte al breken. Hij gaat op een zeer speciale, geheime missie, en Alfie heeft geen idee waar zijn vader zou kunnen zijn. Is hij inmiddels gesneuveld?

Om een centje bij te verdienen werkt Alfie als schoenpoetser op King’s Cross Station. Dan leest hij onverwachts zijn familienaam op een vel papier dat toebehoort aan een legerarts. Zijn vader leeft nog, en ligt met een oorlogstrauma in een ziekenhuis ver weg. Alfie besluit dat het tijd wordt voor zijn eigen geheime missie: hij zal zijn vader in het ziekenhuis opzoeken en hem terugbrengen naar hun huis op Damley Road. - Bron

Het opzet van De jongen die zijn vader zocht is even simpel als geniaal. De lezer ziet de wereld door de kinderlijke ogen van Alfie, die vijf jaar is als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt en zijn vader in dienst treedt als vrijwilliger. Vrouwen, kinderen en ouderen proberen te overleven met het idee in hun achterhoofd dat de oorlog voor kerstmis voorbij zal zijn. De gruwelen van de loopgraven en het front blijven grotendeels op de achtergrond, de gebeurtenissen aan het thuisfront staan centraal. Boyne schept een realistisch en boeiend beeld van het dagelijks leven achter het front.

Het taalgebruik is, zoals je verwacht bij een jeugdboek, heel simpel en ook de personages blijven redelijk op de vlakte. Toch wist Alfie met zijn snuggere opmerkingen en rake observaties mijn hart te veroveren. Ik gunde hem een blij weerzien met zijn vader zo hard, dat ik de toevalligheden waar het verhaal mee aan elkaar hangt ook maar voor lief nam.

Enige minpuntje aan dit boek? De vertaling van de titel had wat mij betreft iets creatiever ingevuld kunnen worden. De originele titel Stay where you are and then leave heeft een veel diepere betekenis en past oneindig veel beter bij het verhaal dan Nederlandse titel die hoogstwaarschijnlijk alleen maar gekozen is naar analogie met De jongen in de gestreepte pyjama.

De jongen die zijn vader zocht is in de eerste plaats bedoeld voor jongere lezers, maar ik ben er zeker van dat ook oudere lezers kunnen genieten van dit hartverwarmende verhaal.

De jongen die zijn vader zocht
Oorspronkelijke titel: Stay where you are and then leave (Vertaling door T. Heuvelmans)