zondag 1 maart 2015

Tot ziens februari, welkom maart!


's Avonds schemert het pas rond zes uur, 's morgens fluiten de vogeltjes vrolijk, de bomen kunnen hun eerste knoppen nog maar amper verbergen en ik heb vanmorgen de paasdecoratie boven gehaald. Ik ben misschien te optimistisch, maar ein-de-lijk, de lente lijkt in de lucht te hangen! Tijd om februari af te sluiten.

Tot ziens februari!

In het vorige maandoverzicht had ik een niet-zo-happy persoonlijke update, maar een maand later kan ik eerlijk zeggen dat ik weer een pak vrolijker in het leven sta. Ik pieker niet meer zoveel en die doemscenario's zijn weer naar de achtergrond verdwenen. Boeken en bloggen kregen daardoor weer een iets prominentere plaats in mijn leven.

Zo las ik in februari een paar hele leuke boeken en schreef vier recensies, waaronder eentje van een boek dat ik al in januari las. Wat niemand weet van Karen Dierickx is het vervolg op De mooiste zomer van mijn leven en een echt pareltje.

Het eerste boek van februari werd Een maaltijd in de winter van Hubert Mingarelli, een boek waar mijn vader heel enthousiast over was. Helaas was dit boek niet helemaal mijn ding. Waar hij de eenvoud van het verhaal loofde, vond ik het gewoon saai. Ik las het boek dan ook niet uit en er kwam geen recensie.

Ander en beter dacht ik, dus ik begon vol goede moed aan En dan de liefde van Susan Smit, een non-fictieboek over - je raadt het al - de liefde. Uitgeverij Carrera organiseerde een blogtour rond dit boek en het beviel me gelukkig heel goed. Een prachtige vormgeving doet echt wonderen!

Daarna ging ik door met Drie dokters van Gretel Van den Broek. Euthanasie, depressie en dementie lopen als een rode draad door dit boek heen en het werd uiteindelijk een heel confronterende leeservaring.

Tijd voor iets luchtiger leesvoer nadien! Alhoewel. De zes levens van Sophie van Sarah Meuleman is niet echt een vrolijk boek. Het speelt zich grotendeels af in de tijd dat België in de ban was van de zaak Dutroux. Het is een intrigerend verhaal, vol mysterie en suspense. In ieder geval een meer dan geslaagd debuut.

De auteur waarvan ik daarna een boek las daarentegen, is al lang geen debutant meer. Michael Koryta schreef met Zij die mij dood willen zijn tiende thriller, maar het was het eerste boek dat ik van hem las. Het was alleszins een meer dan geslaagde kennismaking. Mijn recensie lees je in maart!

De laatste dag van februari begon ik nog aan Tweede leven van S.J. Watson, maar die kreeg ik natuurlijk niet meer uit. Ik heb nu ongeveer een derde gelezen en tot nu toe vind ik het nog niet heel erg spannend. Hopelijk komt dat nog!

Verder vulde ik afgelopen maand de TBR-tag in, verzamelde ik foto's van prachtige, inspirerende schrijf- en werkplekken en zette ik de Boekenweek in de kijker. Die begint trouwens 7 maart al - iets om naar uit te kijken! 


Welkom maart!

Uiteraard lees ik deze maand Tweede leven uit en daarna ga ik verder met Wanneer wordt het ooit weer zoals het nooit is geweest van Joachim Meyerhoff. Ik doe mee aan de blogtour rond dit boek en mag op 16 maart de spits afbijten met mijn recensie - wat ik stiekem wel een beetje spannend vind.

Daarna ben ik van plan me te wagen aan een boek dat net iets dikker is dan ik normaal aandurf. Als je het licht niet kunt zien van Anthony Doerr telt ruim vijfhonderd pagina's, maar het lijkt me zo'n prachtig verhaal dat ik dat voor het gemak eventjes negeer.

Bij Anneke van Een letter meer graag won ik vorige week een superleuk Boekenfestijnpakket met daarin KALF (Myrthe van der Meer), Vissen veranderen bij kou van zwemrichting (Pierre Szalowski) en Mijn zus woont op de schoorsteenmantel (Annabel Pitcher). Vooral naar dit laatste boek ben ik heel benieuwd, dus als er nog wat van maart over is, zou ik dat boek ook nog graag lezen.

Wat was jouw favoriete boek van februari? Wat lees je deze maand?

6 opmerkingen:

  1. "Als je het licht niet kunt zien" is echt de moeite waard. De andere boeken moeten ervoor wel een beetje wachten want hij is inderdaad echt dik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te horen! Ik ben altijd een beetje bang van dikke boeken, maar als ze het waard zijn, is het altijd zo'n overwinning he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het boek van" Als je het licht niet kunt zien" ook op mijn verlanglijst staan! ben eens benieuwd? Moet eerst nog beginnen aan " Oorlog en terpentijn"!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je er stilletjes aan terug wat bovenop geraakt en het positieve weer meer begin door te wegen. Dat de dagen al wat langer duren heeft daar bij mij ook altijd veel invloed op. Dankzij dat gewonnen Boekenfestijn-pakket kom je nog even toe met leesvoer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja die staat ook al zo lang op mijn lijst! Laat maar eens weten of dat echt de moeite is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ook superblij dat het al langer licht is, daar wordt een mens toch iets vrolijker van he. Nee idd, maar leesvoer heb ik eigenlijk nooit te kort ;-)

    BeantwoordenVerwijderen