donderdag 5 maart 2015

RECENSIE | Zij die mij dood wensen - Michael Koryta

De veertienjarige Jace Wilson is getuige van een brute moord. Ter bescherming krijgt hij van de politie een nieuwe identiteit en moet hij zich verbergen in een kamp voor moeilijk opvoedbare tieners in de wildernis van Montana, dat geleid wordt door parkwachter Ethan. Maar de moordenaars, de Blackwell Brothers, geven niet op voor ze Jace gevonden hebben en doden systematisch iedereen die in de weg staat bij hun zoektocht naar de jongen. In zijn wanhopige vlucht om te overleven krijgt Jace onverwacht hulp van Hannah, die als opzichter verantwoordelijk is voor het melden van bosbranden. Maar de tijd dringt, de bossen staan in brand, en zij die Jace Wilson dood wensen komen steeds dichterbij. - Bron


Zij die mij dood wensen is een onvervalste avonturenthriller, spannend van de eerste tot de laatste letter. De auteur gunt je niet de tijd om rustig in het verhaal te komen. De eerste zin sleurt je direct mee:
"Op de laatste dag van Jace Wilsons leven stond de jongen van veertien op de rand van een steengroeve naar koel, stil water te staren en begreep hij eindelijk iets wat zijn moeder hem jaren daarvoor had verteld: je kwam dan misschien in moeilijkheden als je angst toonde, maar die kans werd twee keer zo groot als je loog dat je niet bang was." (Pag. 9)
Doordat Jace nog zo jong is, krijg je onmiddellijk sympathie voor hem en voor de mensen die hun leven riskeren om hem te helpen. Ook de andere personages, zowel helden als schurken, worden door Koryta's verteltalent tot leven gewekt, net als de woeste omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. De weetjes over survivaltechnieken en bosbranden zorgen ervoor dat je ongemerkt ook nog iets opsteekt.

Koryta tovert als een ware goochelaar de meest onverwachte plotwendingen uit zijn hoed. Zijn schrijfstijl is rauw en to the point. Geweld en gruwelijke scènes schuwt hij niet, maar er is af en toe ook plaats voor wat humor en zelfs een vleugje romantiek.

Hoewel Zij die mij dood wensen al het tiende boek is van deze amper 32-jarige auteur, is het pas het eerste dat ik van hem lees. Ik vraag me echt af of ik al die jaren onder een steen heb geleefd. Waarom heb ik deze fantastische thrillerauteur niet eerder ontdekt? Als Michael Koryta voor jou ook nog een nobele onbekende is, dan kan ik je alleen maar aanraden om daar zo snel mogelijk verandering in te brengen!


Zij die mij dood wensen
Oorspronkelijke titel: Those who wish me dead (Vertaling door Dennis Keesmaat)
Michael Koryta
Aantal pagina's: 352
ISBN 9789023487005
Uitgeverij Cargo (januari 2015)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen: