woensdag 25 februari 2015

RECENSIE | De zes levens van Sophie - Sarah Meuleman

Hannah en Sophie zijn twaalf en hartsvriendinnen. Ze groeien samen op in een Vlaams dorpje terwijl heel het land in de ban is van de gruweldaden van Marc Dutroux. Als de meisjes naar de middelbare school gaan, verandert hun vriendschap. Hannah begint uit te gaan en krijgt haar eerste vriendje terwijl Sophie bang is voor alle veranderingen en zich in zichzelf terugtrekt. Op een avond komen alle opgekropte emoties tot een uitbarsting, waarna Sophie niet meer thuiskomt.

Achttien jaar later werkt Hannah als succesvolle columniste in New York. Op een dag besluit ze het roer drastisch om te draaien. Ze verbreekt haar relatie, geeft haar ontslag en trekt zich terug om zich te wijden aan haar grote droom. Ze wil een biografie schrijven over drie beroemde schrijfsters: Agatha Christie, Barbara Follett en Virginia Woolf. Drie markante vrouwen die elk met hun eigen demonen worstelden en spoorloos verdwenen. Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over de drie schrijfsters komt ook Hannah's verleden weer naar boven. Wat gebeurde er die nacht werkelijk met Sophie? En wat weet Hannah?

Hoewel De zes levens van Sophie het debuut is van de van oorsprong Vlaamse Sarah Meuleman, is dat nergens aan te merken. Ze blinkt uit in treffende karakterschetsen en realistische dialogen. Hannah en Sophie zijn personages waarin je je makkelijk kunt inleven. Ze zijn hartsvriendinnen zoals alleen meisjes van die leeftijd dat kunnen zijn. Wel had ik het soms moelijk om me hen voor te stellen als meisjes van twaalf. Zo mogen ze van hun ouders op café gaan na school en experimenteren ze al volop met seksualiteit en alcohol.

Op haar Twitterpagina omschrijft ze zichzelf dan wel als ex-Belg, maar de sfeer die er in de jaren '90 heerste in ons land weet Meuleman heel goed te vatten op papier. Ik was in die tijd een paar jaar jonger dan Sophie en Hannah, maar ik herinner me het collectieve gevoel van afkeer en angst nog heel goed. Ouders hielden hun kinderen binnen en iedereen was tegelijk woedend en op zijn hoede.

Door tijdsprongen en perspectiefwissels brengt de auteur vaart in het verhaal. Er is een constante onderhuidse spanning aanwezig waardoor het verhaal iets onheilspellends krijgt. De hoofdstukken over de levens van Agatha Christie, Virginia Woolf en Barbara Follett vormen tevens een aangename afwisseling en drijven de mysterieuze spanning alleen maar op. Je voelt aan dat er meer aan de hand is dan je op het eerste zicht zou denken, maar pas helemaal op het einde vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.

De zes levens van Sophie is een ijzersterk debuut vol mysterie en suspense dat benieuwd maakt naar meer!

De zes levens van Sophie
Sarah Meuleman