maandag 16 maart 2015

RECENSIE | Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest - Joachim Meyerhoff

Hoe is het om op te groeien tussen honderden psychiatrische patiënten en lichamelijk gehandicapten omdat je vader de directeur is van een psychiatrische kliniek en je ouderlijk huis op hetzelfde terrein staat? Een komisch en tegelijkertijd treurig verhaal over een jongen die het best in slaap valt bij de kreten van patiënten, die een bloedbroederschap met de hond sluit en die het dubbelleven van zijn vader ontdekt – een fascinerende man die uitblinkt in theorie, maar verzaakt in de praktijk, die vol levensvreugde is en toch zijn einde te snel dichtbij ziet komen. - Bron

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest bestaat uit korte hoofdstukken waarin Joachim Meyerhoff - auteur én tevens hoofdpersonage - de lezer verrast, ontroert en aan het lachen brengt met anekdotes uit zijn kindertijd. Je keert met hem terug naar zijn vroegste herinneringen en gaandeweg groei je samen met hem op. Je maakt kennis met zijn familie en met de bewoners van de instelling. Hij is een hyperactief, eigenzinnig jongetje dat vaak driftbuien krijgt, maar je kunt niet anders dan sympathie voor hem koesteren.

Aan het einde van het boek is Joachim een jongeman geworden en heb je als lezer alle hoogte- en dieptepunten uit zijn jonge leven mee beleefd. Waar de eerste helft van het boek nog vooral dolkomisch is, wordt de toon in de tweede helft veel ernstiger. Joachim groeit op en leert dat niet alles zo mooi is als het lijkt. Vooral de heldenrol die voor zijn vader weggelegd is, brokkelt langzaam af.

Ik heb een paar keer een traantje moeten wegpinken, maar nog veel vaker heb ik gehuild van het lachen. Meyerhoffs schrijfstijl is even komisch als treffend. Door scherpe observaties komt de wereld rond Hesterberg tot leven. Sommige scènes zijn ronduit hilarisch, andere zijn dan weer schrijnend en treurig. Ik weet niet of de voorvallen in het boek allemaal echt gebeurd zijn, maar als ze dat niet zijn, zijn ze alleszins heel goed gevonden.

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest is een boek met een titel om u tegen te zeggen en een verhaal om nooit meer te vergeten.

Deze recensie maakt deel uit van de blogtour die WPG Uitgevers organiseert rond dit boek. Alle deelnemende bloggers kun je hier terugvinden.

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest