woensdag 11 maart 2015

RECENSIE | Tweede leven - S.J. Watson

Julia's zusje Kate wordt dood teruggevonden in een steegje in Parijs. Ze blijkt op een gewelddadige manier om het leven gekomen. Van Kates huisgenote en beste vriendin Anna hoort Julia over het dubbelleven dat Kate leidde. Zo sprak ze vaak af met mannen die ze via datingsites had leren kennen. Julia onderzoekt dit tweede online leven van haar zusje en ontmoet zo de charismatische Lukas. Ze wordt steeds verder meegesleurd in haar obsessie voor hem tot haar eigen leven in gevaar komt.

  
Een paar jaar geleden las ik Voor ik ga slapen, het debuut van S.J. Watson en ik was compleet overrompeld. Het is nog steeds één van de beste thrillers die ik ooit las en ik keek dan ook heel erg uit naar Tweede leven.

Hoewel de spanning er nog niet van in het begin in zit, werd ik wel gegrepen door het verhaal. Julia's on- en offline zoektocht naar de moordenaar van haar zus hield mij bezig. Na een aarzelend begin wordt het in de tweede helft wel spannend. De gebeurtenissen volgen elkaar in een bijna filmisch sneltempo op tot aan de explosieve ontknoping. 

Toch had ik het moelijk om me in te leven. Ik vond Julia niet zo'n sympathiek personage. Het ontbreekt haar aan geloofwaardigheid en ik vond haar bovendien erg naïef. Ze gelooft zomaar dat mensen online steeds de waarheid vertellen en zijn wie ze zeggen te zijn. Ze blijft doorheen het verhaal steeds in dezelfde val trappen! Ook de andere personages blijven wat op de vlakte, vooral Julia's echtgenoot Hugh.

Watson sleept je mee in een spel van bedrog en leugens, maar toch bezorgde dit boek me niet de kriebels die ik kreeg bij Voor ik ga slapen. Het beklemmende gevoel dat er iets niet juist is, ontbrak dit keer en dat vond ik heel jammer. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen, maar ik blijf achter met het gevoel dat er meer had ingezeten. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen?


Tweede leven
Oorspronkelijke titel: Second life (Vertaling door Ernst Boer & Ankie Klootwijk)
S.J. Watson
Aantal pagina's: 384
ISBN 9789041417251
Uitgeverij Ambo | Anthos (februari 2015)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

5 opmerkingen:

  1. Ik kijk er naar uit om dit boek te lezen. Van "Voor ik ga slapen" was ik echt helemaal onder de indruk. Hopelijk word ik niet teleurgesteld door mijn hoge verwachtingen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat komt dat boek mooi naar voren op jouw knappe foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor het compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Benieuwd of jij het even goed vindt als Voor ik ga slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij is het moeilijk om te kunnen voldoen aan de verwachtingen na een origineel debuut. De meeste schrijvers krijgen maar een keer zo'n goede inval! Aangezien ik niet zo'n thrillermens ben, denk ik dat ik deze maar oversla. (Hoewel ik wel genoten heb van 'Voor ik ga slapen'.)

    BeantwoordenVerwijderen