zondag 22 maart 2015

RECENSIE | De laatste liefdesbrief - Jojo Moyes

Als de jonge journaliste Ellie door de archieven van de krant snuffelt op zoek naar een goed verhaal, stuit ze op een brief uit 1960 waarin een man aan zijn geliefde vraagt haar echtgenoot voor hem te verlaten. Het raakt een gevoelige snaar bij Ellie – zelf verwikkeld in een relatie met een getrouwde man – en ze gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief.

In 1960 wordt Jennifer wakker in een ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze kan zich niets herinneren, van haar man, haar vrienden, wie ze was. Als ze thuiskomt ontdekt Jennifer een verborgen liefdesbrief en ze begint een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen… - Bron

25035653

In het begin had ik het een beetje moeilijk om in het verhaal te komen, maar na een wat aarzelende start ontvouwt er zich voor je ogen een schitterende love story. Door veertig jaar gescheiden raken hoofdpersonages Jennifer en Ellie allebei verstrikt in een onmogelijke relatie, maar het contrast tussen beide relaties kon niet groter zijn. Jennifer krijgt prachtige liefdesbrieven van een minnaar die alles voor haar over heeft, Ellie moet het doen met vage smsjes van een man die zijn vrouw niet in de steek wil laten voor haar.

Hoofdstukken uit de jaren zestig en het heden wisselen elkaar af in dit boek. Tussen de hoofdstukken door kun je korte fragmenten van laatste berichten tussen geliefden terugvinden, wat ik ook heel leuk vond om te lezen. Langzaam maar zeker vermengt de verhaallijn uit het verleden zich met die van het heden en werd ik meegesleurd in de romances van Ellie en Jennifer.

Net zoals in haar andere boeken brengt Moyes' ook in De laatste liefdesbrief geliefden uit totaal verschillende sociale klassen samen. Daarenboven bewijst ze met dit boek nog maar eens wat een geweldige verteller ze is. Ze laat de jaren zestig herleven en neemt je mee in het leven van de gegoede klasse uit die tijd. En net als bij Voor jou heeft ze me weer eens aan het huilen gekregen...

De laatste liefdesbrief is een magisch verhaal over passie, liefde en gemis dat je grijpt en niet meer loslaat.

De laatste liefdesbrief
Oorspronkelijke titel: The last letter from your lover (Vertaling door Milly Clifford)