zondag 22 februari 2015

RECENSIE | Drie dokters - Gretel Van den Broek

Er zijn vele antwoorden te bedenken op vragen naar zin en waardigheid van het bestaan. Het hoofdpersonage in Drie dokters zoekt maar vindt ze niet. De zwaarte van haar werk bij mensen met dementie, de snijdende pijn van een affaire en opgekropte woede brengen haar tot op de rand van het klif. Ze gaat naar drie dokters om haar verhaal te vertellen, de wettelijk voorgeschreven route om een 'ja' te krijgen voor euthanasie wegens ondraaglijk psychisch lijden. - Bron


Het naamloze hoofdpersonage doet haar verhaal bij drie dokters, de wettelijke weg naar euthanasie? Toch is het me eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal duidelijk of ze ook werkelijk euthanasie wil of het een wanhopige kreet om aandacht is.
"Sterven met de belangrijke maar verzwegen informatie onuitgespuwd in mijn maag; dat moest wel de meest zinloze der zinloze doden zijn. Zo kwam het dat ik opstond, en afspraken met jullie drie maakte. Deze door beroepsgeheim ontstane kans om alles maar dan ook alles van mijn lever te halen en uit te spreken, terwijl ik in mijn dagelijkse leven niemand had om dat mee te doen, begrijpt u hoe belachelijk een mens zich daarbij voelt? (...) Ik weet hoe ik dood kan gaan, en kan het ook, maar ik wil van u drie een erkenning van mijn onmacht en mijn pijn." (Pagina's 101-102)

Zonder opsmuk en met eenvoudige bewoordingen snijdt de auteur zware onderwerpen als dementie en euthanasie aan. Wat is een mensenleven eigenlijk waard? Wanneer wordt een bestaan mensonwaardig? Allemaal vragen die tijdens en nog heel lang na het lezen bleven nazinderen.

De manier waarop de personages in dit boek omgaan met de bejaarden op de afdeling was voor mij heel confronterend. Het gaf me zelfs een ongemakkelijk gevoel en het zorgde ervoor dat ik mijn manier van omgaan ook onder de loep ging nemen.

Ondanks de zware thematiek is Drie dokters niet zwaar op de hand of depressief. Door het speurwerk van het hoofdpersonage zit er ook een zekere spanning in die vaart en lichtvoetigheid brengt in het verhaal.

Drie dokters is een confronterende en pakkende roman over thema's als euthanasie, dementie en depressie, die ondanks zijn beperkte omvang lang blijft nazinderen.


Drie dokters
Gretel Van den Broek
Aantal pagina's: 104
ISBN 9789089243294
Uitgeverij Houtekiet (februari 2015)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Ik ga dit boek binnenkort ook lezen, ik word al nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik ben benieuwd of jij ook zo enthousiast bent over dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen