dinsdag 16 december 2014

RECENSIE | Mijn vader was een NSB'er - Elmer den Braber

Weesp, mei 1945. De vader van de 17-jarige Elsa Aaldering is na zijn arrestatie onder onopgehelderde omstandigheden in het voormalige SS-concentratiekamp Vught om het leven gekomen. Het gezin Aaldering blijft totaal ontredderd achter en bovendien is Elsa het contact met haar hartsvriendin Anna kwijtgeraakt. Ondanks alles lukt het haar elders een nieuw leven op te bouwen met haar man Willem. Het geluk kent echter een hoge prijs: Elsa moet het verleden doodzwijgen. 
Nu, vele jaren later en in de herfst van haar leven, houdt Elsa op een gewone maar prachtige zondagmiddag een familiefeestje. Ze beseft dat dit haar laatste kans is om de waarheid over haar ‘foute’ vader te onthullen.

Het is geen geheim dat ik heel graag oorlogsromans lees. Toch heb ik tegenwoordig het gevoel dat oorlogsromans vaak erg op elkaar lijken. Er zijn er maar weinig met een originele insteek en dus was ik blij verrast door de invalshoek die Elmer den Braber gekozen heeft. Door de dochter van een NSB'er tot hoofdpersonage te maken, stijgt hij qua originaliteit al ver boven de massa uit. Alleen bij de onverwachte wending aan het einde kreeg ik déjà vu-gevoelens, dit was ik al een paar keer eerder tegengekomen in andere oorlogsromans.

Ik kon me makkelijk inleven in Elsa's personage en wou graag weten hoe het met haar zou aflopen. Ook het voorwoord van Maarten van Rossem en de getuigenissen achteraan in het boek vond ik een interessante aanvulling die ik met bijna evenveel plezier heb gelezen als Elsa's verhaal.

Verder heeft Den Braber een fijne, vlotte schrijfstijl die erg toegankelijk is voor het grote publiek. Hij heeft duidelijk research gedaan voor het schrijven van dit boek. Hij geeft heel wat boeiende achtergrondinformatie over de Tweede Wereldoorlog in het algemeen, maar ook over de NSB, over het leven in Weesp, ... Al probeert hij soms net iets te veel informatie te verwerken in het verhaal, waardoor de vaart er hier en daar uit gaat.

De schrijffouten die mijn collega-boekenbloggers veelvuldig opmerkten zijn mij natuurlijk ook wel opgevallen, maar doordat ik zo opging in het verhaal kon ik ze vrij gemakkelijk achter mij laten. Een goed teken want taalfouten kunnen mijn leesplezier serieus verpesten.

Mijn vader was een NSB'er is een beklijvende maar toch heel toegankelijke, vlot geschreven oorlogsroman met een originele invalshoek die zeker het lezen waard is!

«««


Mijn vader was een NSB'er
Elmer den Braber
Aantal pagina's: 288
ISBN 9789082100600
Uitgeverij De Spion (november 2014)

Met dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar.




Deze recensie maakt deel uit van een blogtournee. Benieuwd wat andere boekenbloggers van dit boek vinden? Of wil je meer te weten komen over de auteur? Klik dan hier voor een lijstje met alle andere andere boekenbloggers die meedoen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten