donderdag 27 april 2017

RECENSIE | De man die zichzelf in Auschwitz liet opsluiten - Pascal Vanenburg

De man die zichzelf in Auschwitz liet opsluiten van Pascal Vanenburg is een verzameling van 51 gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis die zo bijzonder zijn dat je ze direct wilt doorvertellen. De verhalen zijn waargebeurd, indrukwekkend en vaak zo bizar dat je nauwelijks gelooft dat ze echt hebben plaatsgevonden. Pascal Vanenburg is journalist en redacteur, en schreef wekelijks voor de website froot.nl een kort verhaal over een bijzondere, onbekende gebeurtenis. Dit boek is gemaakt in samenwerking met Froot en is perfect voor de geschiedenisliefhebber, of gewoon voor iedereen die van een bizar verhaal houdt.

In De man die zichzelf in Auschwitz liet opsluiten zijn 51 verhalen over evenveel historische gebeurtenissen verzameld. Op vier nieuwe na, verschenen alle verhalen eerder al op Froot.nl in de reeks Vreemde Geschiedenis. Zelf kende ik deze website niet, maar het zou dus zomaar kunnen dat bepaalde verhalen in het boek je bekend voorkomen.

Pascal Vanenburg vertelt op een heel vermakelijke manier over historische gebeurtenissen die de geschiedenisboeken niet zullen halen, maar die wel interessant zijn om te weten en die je zullen bijblijven na het lezen. Markante figuren uit zowat alle perioden uit de geschiedenis komen voorbij. Opmerkelijk is de toffe stijl die Vanenburg hierbij hanteert. Geen droge opsomming van feitjes en jaartallen, wel humor en een kwinkslag. Als deze man het handboek zou schrijven, zou geschiedenis op slag een stuk populairder worden!

De gebeurtenissen in dit boek bewijzen dat de realiteit de fictie vaak overtreft. Michael Malloy bijvoorbeeld overleefde maar liefst negen moordpogingen door niet-zo-goede vrienden die het geld van zijn levensverzekering wilden opstrijken. Een thriller waarin een personage zoveel moordpogingen overleeft, zou iedereen zeker als ongeloofwaardig omschrijven.

De man die zichzelf in Auschwitz liet opsluiten is meer dan interessant leesvoer voor liefhebbers van geschiedenis en droge humor. De korte hoofdstukjes maken tot het perfecte boek voor op je nachtkastje.

De man die zichzelf in Auschwitz liet opsluiten
Pascal Vanenburg
Aantal pagina's: 235