zondag 14 december 2014

RECENSIE | De taarten van Marie - Claire Sandy


Marie Dunwoody heeft op het eerste zicht alles wat een vrouw zich zou kunnen wensen. Maar toch heeft ze het gevoel dat ze op alle vlakken faalt. Ze goochelt dag in dag uit om haar drukke job als tandarts te kunnen combineren met de zorg voor haar man Robert, haar puberzoon Angus en eigenzinnige tweeling Iris en Rosie. Haar buurvrouw Lucy lijkt hier totaal geen last mee te hebben. Ze heeft alles in haar leven keurig op een rijtje en staat daarenboven ook nog eens bekend om haar geweldige bakkunsten. Als Marie per toeval Mary Berry's Complete Baking Bible in handen krijgt, weet ze dat het tij nu eindelijk gaat keren!



De cover van dit boek is - net zoals de rest van de vormgeving - heel vrolijk en alleszins veelbelovend. Het geheel ziet er aantrekkelijk uit en zorgt ervoor dat je zin krijgt om het boek te lezen. Ook het receptenschriftje dat erbij zit, is een leuk extraatje.

Het verhaal op zich is goed gevonden en erg vermakelijk - ik kreeg er zelfs honger van. Het deed me een beetje denken aan Rode rozen en tortilla's van Laura Esquivel, een roman die ik met plezier las een aantal jaar geleden. Helaas gebeurde er met De taarten van Marie wat er vaak gebeurt als een boek me niet echt weet te raken: telkens ik het weglegde, leek ik het gewoon te vergeten. Ik voelde gewoon niet die behoefte om verder te lezen. 

Dit gebrek aan "leesbehoefte" - want zo zal ik het dan maar noemen - was volgens mij voor een groot stuk te wijten aan de personages. Ik vond Marie & co best een sympathiek gezelschap, maar ze spraken me verder niet echt aan en bleven doorheen het verhaal nogal op de vlakte.

De situaties die Claire Sandy met veel humor beschrijft, deden me soms wel gniffelen, maar even vaak vond ik ze te vergezocht. Misschien ging de clou verloren in de vertaling? Haar schrijfstijl vond ik wel heel prettig en is alleszins één van de redenen die het de moeite waard maken om dit boek te lezen. 

Alles bij elkaar elkaar vond ik De taarten van Marie een prettig geschreven, ontspannend boek, maar niet eentje dat me lang zal bijblijven.

«««

De taarten van Marie
Oorspronkelijke titel: What would Mary Berry do? (Vertaling door Mechteld Jansen)
Claire Sandy
Aantal pagina's: 400
ISBN 9789026136979
Uitgeverij De Fontein (september 2014)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Dat heb je goed uitgelegd, die leesbehoefte. Ik lees soms boeken en ach, dan zijn ze prima te lezen. Maar ik merk dan inderdaad dat ik ook het boek snel vergeet en niet verder wíl lezen. Dat is toch het lekkerst, als zo'n verhaal je helemaal meesleurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat vind ik ook, ik moet helemaal kunnen opgaan in een boek. Anders ben ik het boek na een paar weken alweer vergeten.

      Verwijderen