zondag 28 december 2014

Mijn favoriete boeken van 2014


In 2014 las ik amper twee boeken die vijf sterren kregen, maar achteraf bekeken zijn er wel een pak meer boeken die me echt ontroerd, blij gemaakt of verrast hebben. Het zijn stuk voor stuk boeken die dan misschien geen vijf sterren kregen, maar die ik wel iedereen kan aanraden! Klik op de titel om naar de recensie te gaan.
Feniksvrouw is een meer dan geslaagde debuutroman van Nederlandse bodem met autobiografische elementen. De sterke personages zorgden ervoor dat ik het boek niet meer kon wegleggen.

Thuis in Virgin River is het eerste deel van een hele reeks boeken over een charmant dorpje in de Verenigde Staten. Het is een luchtig, superromantisch boek waar je gewoon even helemaal in op kunt gaan en niet bij moet nadenken.

Stefan Brijs wist me te raken met zijn innemende, menselijke personages. Hij zet de Eerste Wereldoorlog in een heel ander perspectief.

Dit boek is tegelijk heerlijk romantisch, maar toch realistisch. Ik heb het in één ruk uitgelezen en pinkte regelmatig een traantje weg.

Dit boek wist me door zijn historische elementen te boeien, maar ook te ontroeren. Het is een hartverwarmend verhaal over de zoektocht naar een warme thuis.


Nachtmerries is ondertussen de vijfde thriller van Sharon Bolton en hoewel deze me niet zo in zijn greep hield als de andere vier, is het toch één van de betere thrillers die ik in 2014 las.

Deze Nederlandse debuutthriller heeft een sterke verhaallijn en blijft razend spannend tot de laatste letter.

Niet echt een thriller, maar wel een ijzersterk old school detectiveverhaal dat niet in dit favorietenlijstje mag ontbreken. Sophie Hannah doet Agatha Christie alle eer aan.

Charly is een oerdegelijke Vlaamse psychologische thriller. De Bruyn wist mij te bekoren met zijn ongekunstelde, natuurlijke manier van schrijven.
In deze Amerikaanse thriller is niets wat het lijkt en lijken alle personages hun eigen geheimen te hebben. Onvoorspelbaar tot de laatste bladzijde!




Karen Dierickx zet een knap, ingetogen portret neer van een meisje op de rand van volwassenheid, pakkend en realistisch geschreven.

Hot Shot is een brandend acutele YA-roman over sexting. Jennifer Brown heeft een prettige, jeugdige schrijfstijl die maakte dat ik door het boek heen raasde.

Flame is het eerste deel van een trilogie en misschien wel het meest romantische boek dat ik in 2014 las. Ik was net als Moon helemaal in de ban van Amor!

Het Gesticht is een spannend boek in de stijl van Ransom Riggs. Ik hield er dan misschien geen slapeloze nachten aan over, het boek had me wel een tijdlang in zijn greep.

Dit boek zet je aan het denken over jezelf en over de keuzes die je maakt in het leven. Een spannend verhaal met een knaller einde!


Wat waren jouw favoriete boeken van 2014?

2 opmerkingen:

  1. Ik vond Ik ook heel mooi! Inderdaad wat je zegt, je gaat er echt door nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staan een paar interessante titels tussen die ik kan toevoegen aan mijn lijstje. Bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen