woensdag 31 december 2014

Boekblogger Enquête 2014


Ook dit jaar organiseert Joany van Craving Pages de grote Boekblogger Enquête. Ik vulde hem twee jaar geleden al eens in en ook dit jaar ben ik van de partij. Nu het nieuwe jaar wel heel dichtbij komt, blik ik graag nog een keer terug op 2014 en natuurlijk kijk ik samen met jullie al eens vooruit naar wat 2015 in petto heeft wat boeken en bloggen betreft! (Klik op de titels om naar de recensie te gaan!)

Terugblik

Wat was het beste boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?
In de categorie thriller wint Aangeraakt van Lisa Gardner. Ze wist mij met vernuftige plotwendingen telkens op het verkeerde been te zetten en ik ben benieuwd naar meer. De mooiste roman die ik in 2014 las was Home Front van Kristin Hannah. Ik las dit boek in het Engels en ik was er echt nog dagenlang van onder de indruk. De prijs voor beste waargebeurde verhaal gaat naar Simonne van Gennip die haar bijzondere verhaal vertelt in Een foutje in mijn hoofd. Het boeiendste non-fictieboek van het afgelopen jaar was voor mij dan weer De Goden van de Olympus van Barbara Graziosi.

Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar?
Een boek kan me eigenlijk maar pas teleurstellen als ik er veel te veel van verwachtte en het boek waar ik gewoon te veel van verwachtte was De boekenapotheek aan de Seine van Nina George. Helaas werden mijn verwachtingen dus niet helemaal ingelost.

Door welk boek ben je het afgelopen jaar aangenaam verrast?
Door het bloggen krijg ik de kans om boeken te lezen die ik anders nooit zou bekijken. Dansen met herinneringen van Martin Gijzemijter bijvoorbeeld. De cover vond ik echt niet mooi, maar het verhaal dat erachter schuilgaat zeker wel!

Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden, welk boek zou je dan kiezen?
Een boek dat iedereen volgens mij minstens één keer in zijn leven zou moeten lezen is De Aanslag van Harry Mulisch. Het is zo'n tijdloze klassieker waarin je iedere keer andere dingen weet te ontdekken. Een echte leeservaring op zich!

Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?
Ik grijp niet snel naar boekenreeksen, maar in januari las ik Flame van Bernice Berkleef, het eerste deel van de Divine Saga, en dat maakte me heel benieuwd naar meer. Ook de Virgin River-reeks van Robyn Carr staat op mijn lijstje, nadat ik het eerste deel Thuis in Virgin River las. Het probleem met reeksen is dat ik meestal niet verder geraak dan het eerste deel. Benieuwd of dat met deze twee reeksen anders zal uitpakken.

Welke nieuwe, veelbelovende auteurs heb je het afgelopen jaar ontdekt?
Ik heb in 2014 heel wat debuutromans gelezen die me goed bevallen zijn. Zo wist Rachelle Verhage me te bekoren met Feniksvrouw, maar ook Bianca Nederlof (Ongrijpbaar) is een naam die ik zeker ga onthouden.

Heb je afgelopen jaar nog andere genres verkend?
Ik ben nogal voorspelbaar wat favoriete genres betreft, maar dit jaar heb ik een paar bescheiden, doch zeer geslaagde genre-uitstapjes gemaakt. Zo is Flame van Bernice Berkleef een fantasyverhaal en Ik van Margaretha van Andel vond ik in de bib onder science fiction.

Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Dat was volgens mij Home Front van Kristin Hannah. Ik herinner me dat ik echt iedere vrije minuut een paar bladzijden wou lezen, iets wat me niet vaak overkomt, meestal lees ik een paar keer in de week langere periodes.

Welk van de boeken die je dit jaar hebt gelezen heeft de aller mooiste cover?
Ik heb een zwak voor mooie covers en ik vind het heel moeilijk om er eentje uit te kiezen. Duizend kilometer tussen jou en mij van Jennifer E. Smith heeft een prachtige cover, maar ook Vier plus één van Jojo Moyes vond ik geweldig.

Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
In tegenstelling tot verhaallijnen, verdwijnen personages bij mij nogal snel naar de achtergrond, maar als er één personage is dat ik niet snel ga vergeten dan is het Amor wel, de moderne liefdesgod die mensenmeisje Moon helemaal van haar sokken blies in Flame.

Welk boek heeft de grootste indruk op je gemaakt in 2014?
Ik moest echt even bekomen van Oorlogsverhalen van Phil Klay. Sommige passages zijn zo choquerend dat ik het boek het liefst heel ver weg had gelegd, maar tegelijk kon ik niet stoppen met lezen omdat ik zo geïntrigeerd was.

Welk boek had een scène die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen?
Ik kan me nog herinneren dat ik begin dit jaar heel enthousiast was over Ooit zal ik je weerzien van Ellen Lina. En dan niet zozeer over één scène, maar gewoon het hele boek. Echt een aanrader!

Wat is je favoriete relatie (romantisch, vriendschappelijk, familie, enz) uit de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Ik val waarschijnlijk in herhaling, maar Amor en Moon uit Flame zijn toch echt mijn favoriete koppel. Verder vond ik ook de band tussen Woelie en zijn vader Joe in Joe & ik heel erg mooi.

Wat is het beste boek dat je hebt gelezen op basis van een recensie?
Een boek dat ik zelf niet snel zou gekozen hebben als ik niet zo'n positieve recensies had gelezen, is Ik van Margaretha van Andel.

Welk boek zou je het allerliefst terug willen zin in de bios, en met welke acteurs in de hoofdrollen? 
De Monogram Moorden van Sophie Hannah lijkt me perfect om te verfilmen. Het liefst zou ik dan David Suchet weer terug zien als Hercule Poirot.


Boeken en Bloggen

Wat is je favoriete boekenblog van 2014?
Ik heb heel wat collega-boekenbloggers in mijn Bloglovin-lijstje staan, maar ik denk dat ik in 2014 het vaakst een bezoekje heb gebracht aan de boekenblog van Tessa Heitmeijer. Ze schrijft echt prachtige recensies en weet alles altijd zo knap te verwoorden. Ook Annekes boekenblog Een letter meer graag bezoek ik heel graag. We hebben ongeveer dezelfde smaak wat boeken betreft en ik heb heel vaak een gevoel van herkenning als ik haar meer persoonlijke stukjes lees.

Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?
Mijn recensie van Post voor mevrouw Bromley van Stefan Brijs is één van mijn favorieten. Ik was heel enthousiast over het boek en dat merk je duidelijk aan mijn recensie.

Wat is je favoriete boek-gerelateerde ontdekking van het afgelopen jaar? (Website, winkel, wat dan ook, zolang het maar met boeken te maken heeft.)
Het is niet zozeer een ontdekking, maar ik ben wel blij met een initiatief als Elly's Choice, het e-boekabonnement. Het zou in 2015 ook naar België komen, dus daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat is jouw mooiste boekenblogmoment van 2014?
Iedere reactie, ieder recensie-exemplaar maakt me nog steeds blij dat ik boekenblogger ben, maar als ik één moment uit moet kiezen dan ga ik voor de bloggerslunch met Sophie Hannah en Mathew Prichard in Antwerpen. Het was mijn allereerste bloggersevent en ook de eerste keer dat ik een auteur op zo'n gezellige, informele manier kon ontmoeten. 

Heb je meegedaan aan challenges dit jaar? Zo ja, hoe is dat voor je uitgepakt?
Neen, ik heb in het verleden al gemerkt dat challenges niet mijn ding zijn. Dan MOET ik te veel, en dat werkt bij mij meestal averechts. De Ik lees Nederlands-uitdaging vind ik wel altijd heel leuk, maar die heb ik eigenlijk niet echt nodig, ik lees sowieso heel veel oorspronkelijk Nederlands/Vlaams werk. In 2014 was meer dan de helft van de boeken die ik las Nederlands of Vlaams van oorsprong.


Vooruitblik

Aan welk boek ben je dit jaar niet toegekomen en staat nu boven aan je nog-te-lezen-lijstje voor volgend jaar?
Er staan echt nog zoveel boeken op mijn leeslijstje waar ik niet aan toe ben gekomen in 2014. Zo staan er op dit moment nog welgeteld 52 ongelezen boeken in mijn kast. Misschien moet ik daar maar eens mee beginnen.

Naar welk boek, wat uitkomt in 2015, kijk je het meest uit?
In 2015 verschijnt Tweede leven, een nieuwe thriller van de hand van S.J. Watson, auteur van het fantastische Voor ik ga slapen. Ik was zo onder de indruk van Voor ik ga slapen, benieuwd of Tweede leven ook zo bloedstollend spannend is.

Wat hoop je in 2015 te bereiken met lezen/bloggen?
Ik hoop vooral evenveel plezier en voldoening te kunnen blijven halen uit lezen en bloggen. Naar einde van dit jaar toe werd dat voor mij een steeds lastigere opgave. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geweldig dankbaar voor alle kansen die door mijn blog op mijn pad komen, maar steeds vaker krijg ik heimwee naar de tijd dat ik boeken kon lezen zonder verplichtingen en zonder tijdsdruk. Daarom heb ik me voorgenomen om in 2015 o.a. selectiever om te gaan met recensie-exemplaren, blogtournees, samenwerkingen etc. en meer mijn gevoel te volgen.

Naar welke boeken-evenementen van 2015 kijk je het meest uit?
Naar de Boekenbeurs in Antwerpen natuurlijk!

Doe je dit jaar mee aan een lees-challenge? Zo ja, welke?
Nee, ook in 2015 zul je bij Boekboetiek geen challenges terugvinden, wel een hoop andere leuke dingen ;-) EDIT: Ondertussen kun je hiernaast zien dat ik de Goodreads Reading Challenge ben aangegaan. Ik doe voor de eerste keer mee en ik heb de teller voor mezelf op 50 boeken gezet.



Ik wens jullie allemaal alvast een geweldig 2015 met heel veel liefde, geluk, gezondheid én mooie boeken!!

8 opmerkingen:

  1. De boekenapotheek aan de Seine vond ik ook helemaal niets. Had ik ook te hoge verwachtingen voor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk challenges te doen, meestal stel ik wel een doel in op Goodreads maar daar blijft het meestal ook wel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben van plan om Goodreads meer te gaan gebruiken in 2015, dus wie weet zet ik die challenge ook wel in.

      Verwijderen
  3. Mooi ingevuld, Annelies. Ik had trouwens juist echt moeite bij de relatie tussen Woelie en Joe, grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Nadine! Ik heb heel verschillende recensies gelezen over dat boek ook. Verschillen moeten er zijn!

      Verwijderen
  4. Leuk deze terug-en vooruitblik. Ik herken het heimwee gevoel naar de tijd dat ik nog niet blogde. Ook ik ga in 2015 minder recensie-boeken lezen (hoop in ieder geval dat ik de verleiding kan weerstaan) en meer ongelezen boeken uit de kast ter hand nemen. Ik wens je een goed 2015 en hoop ook volgend jaar je mooie recensies te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen