donderdag 30 oktober 2014

RECENSIE | Somniyum - Karl Raats & Jan Bosschaert

Wanneer Milly's zorgeloze bestaan door elkaar wordt geschud door de scheiding van haar ouders, gaat ze bij haar favoriete tante logeren. Maar de gastenkamer daar heeft alles behalve nachtrust voor haar in petto. De vreemde symbolen die Milly er ontdekt, openen de doorgang naar Myrus, een wereld waar haar een grandioos avontuur wacht. Maar waarom moet ze de vier gebieden van Myrus doorkruisen? Waarom zitten er haar vier vijanden, die ze niet eens kent of ooit iets misdeed, op de hielen? En wie is toch haar gekke gidsje? Valt die eigenlijk wel te vertrouwen?

Milly wist me al snel mee te slepen naar Myrus, maar ergens halverwege voelde ik dat mijn aandacht begon te verslappen. Ik moest vaak een hoofdstuk terugbladeren om weer mee te zijn met het verhaal en misschien hebben doorgewinterde fantasylezers hier minder moeite mee, maar ik vond de combinatie van de verschillende werelden en wezens best ingewikkeld.

Daardoor ging de diepere betekenis van dingen vaak aan me voorbij, terwijl die achterliggende boodschap juist is waar het om draait. Al snel heb je als lezer door dat Somniyum eigenlijk helemaal niet over de scheiding van Milly's ouders gaat. Het gaat over dromen, wensen, passie en creativiteit. Zo reikt het boek je praktische adviezen aan over hoe je je eigen wensen en dromen kunt waarmaken.

Het verhaal op zich kon me dan misschien minder bekoren, ik was wel helemaal weg van de illustraties van Jan Bosschaert. In de tijd dat het boek op onze salontafel lag, nam ik het wel eens vast om gewoon naar de afbeeldingen te kijken. Ze sluiten prachtig aan bij het verhaal en brengen het tot leven.

Somniyum kun je volgens mij het best omschrijven als een "fantasysprookje". In sprookjes schuilen er tussen de regels vaak heel wat wijze levenslessen en dat is bij dit boek niet anders. Jong en oud kunnen iets bijleren van Somniyum, fantasyliefhebber of niet.

Benieuwd of dit boek iets voor jou is? Hier vind je alle informatie én krijg je ook een voorsmaakje van de inhoud.

«««

Somniyum. Deel I: Een reis van een droom