woensdag 3 september 2014

Jouw perfecte boekhandel


Zo'n dikke week geleden vroeg ik jullie voor de winactie van De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar hoe de ideale boekhandel er voor jullie uit ziet. Ik kreeg hele bondige reacties toegestuurd, maar ook hele verhalen waarbij ik de boekhandel in kwestie zo voor me zag. Literasa wijdde er zelfs een blogpost aan. Ik was een beetje overdonderd door alle fijne reacties (waarvoor heel erg bedankt!) en wil deze dan ook graag met jullie delen. Vandaag dus een kleine bloemlezing uit alle reacties! 

In mijn ideale wereld is een boekenwinkel een zeer gezellige, ietwat ouderwetse winkel met een huiselijke sfeer. Met een authentiek belletje aan de deur, een uitbater met een brilletje op de neus wiens liefde voor boeken die van de gemiddelde literatuurprofessor overstijgt, dikke tapijten waar je voeten in weg zinken en zetels waarin je lekker met je boek kan neerploffen.
- Sophie

Mijn ideale droomboekhandel is niet aan een plaats gebonden, hij zou overal kunnen staan. Het is een winkel waar je bijna aan voorbij loopt maar als je hem hebt opgemerkt word je vanzelf naar binnen gezogen. Als je naar binnen gaat en je hebt de oude houten deur achter je dicht hebt getrokken ben je verbaasd over de rust en de stilte die er heerst. Je kunt er uren op je gemak rondstruinen langs de houten kasten met oude en nieuwe titels. Dwalend door gangetjes en over trappetjes ontdek je steeds weer een volgende kamer met mooie en spannende verhalen.
- Ilse

Hoe moet er een boekhandel uitzien? Niet te veel volk binnen. Bruin café-achtig. Liefst hoge boekenrekken waarmee men een ladder moet gebruiken. En... vooral: het moet ruiken naar boeken!
- Theo

Mijn ideale boekwinkel ziet eruit zoals men in Amerika aantreft: een knus ouderwets pand, met overal zetels en tafeltjes en pen en papier. Men kan er boeken uit de rekken nemen in doorbladeren, en zelfs iets drinken, echt knus en super gezellig, heel anders dan in België. Meestal zijn het oude huizen met parket en oude tapijten, verschillend meubilair, wat zorgt voor een aangenaam gevoel.
- Freddy

De ideale boekhandel is er natuurlijk één met mooie klassieke houten kasten én een leuke cafeetje én een ruime selectie filosofie-boeken.
- Jo

De perfecte boekhandel is voor mij een plaatsje waar boeken centraal staan. Geen superstrak en überhip interieur, maar gezellige hoekjes en kantjes waar steeds iets achter te ontdekken valt. In de perfecte boekhandel kan je met veel mensen binnen, maar ben je toch 'alleen' met de boeken, kan je rustig kiezen en al even wegdromen, zonder dat je opgejaagd wordt of bekeken.
- Elien

Mijn favoriete boekhandel zou een kleine, gezellige boekenwinkel zijn en ik zou er werken. Het is altijd al mijn droom geweest om eigenaar te zijn van een boekenwinkeltje. Het zou heel klein zijn, maar wel gezellig met veel decoratie, kleine prulletjes en spulletjes, ... Niet zo kaal en groot zoals de meeste boekenwinkels. Ik zou al mijn vaste klanten persoonlijk kennen en veel activiteiten organiseren.
- Lise

Voor mij is de ideale boekenwinkel er één die eruitziet alsof er met heel veel liefde aan is gewerkt, alsof het een persoonlijke verzameling is die wordt gekoesterd. Met leeshoekjes, want niets is leuker dan in absolute rust een paar boeken te kunnen doorbladeren en hier en daar een pagina te lezen om de sfeer van een boek op te snuiven. Geen felle verlichting, maar sfeerlampjes op de leestafel, zodat je je tijdens het snuisteren in een aparte wereld lijkt te bevinden.
- Rebecca

Een gezellige knusse winkel ergens in een vergeten steeg van een dorps- of stadshart waar men bij een heerlijke kop koffie of thee zijn keuze kan maken. Niet onbelangrijk: behulpzaam en spontaan personeel, scherp geprijsde boeken en een prima service. Online bestellen kan ook dankzij een gebruiksvriendelijke en duidelijk gestructureerd website en en breed gamma van boeken.
- Gunter

Mijn perfecte boekhandel is een op het eerste gezicht ouderwetse boekhandel. De eigenaar loopt belangstellend rond en zoekt even uit het zicht van zijn klanten op waar ze naar gevraagd hebben. De klanten mogen wachten op een mooie bank, genietend van kopje (geen beker) thee of koffie.
- Mieke

Ik ben dol op grote boekenwinkels waar je lekker in een hoekje kan zitten lezen zonder dat iemand je ziet of doorheeft dat je er bent. Een voordeel van grote boekenwinkels is natuurlijk ook de enorme keuze. Verder hou ik van hele ouderwetse boekenwinkels. Grote oude trappen en een mooi oud gebouw, dat is de perfecte sfeer voor een boekenwinkel!
- Anna

De perfecte boekhandel is voor mij een huislijke kamer, niet te groot - niet te klein, maar gezellig, de muren aangekleed met volle boekenplanken, eventueel een toog waar je een koffie of thee (met koek) kan bestellen, een tafeltje met een paar stoelen of zetels om spijs en drank te nuttigen en te genieten van de gekochte lectuur!
- Marie-Louise


Jullie zien het zelf, de ideale boekwinkel ziet er voor iedereen anders uit. Toch kwamen een paar dingen bij opvallend veel mensen terug: het ouderwetse en knusse karakter, de geur van boeken, leeshoekjes en de mogelijkheid om iets te eten en te drinken. Eigenlijk heel anders dan hoe de meeste boekhandels er tegenwoordig uitzien. Misschien iets om in gedachten te houden als je van plan bent om ooit een boekhandel te beginnen!


Nog eens allemaal bedankt voor jullie reacties en tot de volgende keer!
Annelies



P.S.: De winnaar heeft ondertussen persoonlijk bericht gehad. Ik vond het zo moeilijk kiezen dat ik de random generator zijn werk heb laten doen. 

2 opmerkingen:

  1. In mijn hoofd had ik hier al een reactie achtergelaten, maar toch niet blijkbaar ^^

    Mijn ideale boekhandel heeft een ruime YA-hoek. Bij Paagman in DH (voorheen Selexyz) kom ik nu wat minder graag omdat het zo'n smal gangetje is geworden en dat zoekt gewoon niet zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om al die reacties te lezen! Ik werk in een boekhandel, dus ik vind het éxtra interessant.
    Wat mij opvalt is dat de meeste mensen hierboven verlangen naar een knusse, kleine boekhandel waar je ouderwets kunt 'schatgraven'. Men verlangt ernaar om even helemaal op te gaan in het uitzoeken van het perfecte boek.
    In de winkel merk ik dagelijks dat klanten de winkel groter zouden willen zien (althans, hoe breder het assortiment, hoe beter). Het is daarom een uitdaging om toch die knusse sfeer te creëren met leeshoekjes en een zekere persoonlijke band tussen de boekhandelaar en de koper. Wat wij in de winkel (naar mijn mening) goed doen is het boek centraal stellen (klinkt heel logisch), dus niet te veel randartikelen als schrijfwaren en hebbedingetjes.

    BeantwoordenVerwijderen