zondag 27 juli 2014

RECENSIE | Joe & ik - Mireille Geus

Woelie heeft geen gemakkelijk leven. Hij heeft last van angstaanvallen waardoor hij niet naar buiten durft en al maanden niet meer naar school gaat. Zijn moeder is permanent opgenomen in een psychiatrische inrichting en zijn vader Joe blijkt, na maanden van verborgen gehouden buikpijn, ook nog eens ongeneeslijk ziek te zijn. Joe besluit om samen met zijn zoon een treinreis door Europa te maken, net zoals op de Rail Away-dvd's die Woelie ooit van zijn moeder kreeg. Op hun laatste reizen samen vinden ze elkaar en maken ze elkaar beter en sterker.

Mireille Geus is met Joe & ik niet aan haar proefstuk toe. Tien jaar geleden al debuteerde ze als kinderboekenauteur bij uitgeverij Lemniscaat en dit is haar eerst Young Adult.

Het verhaal kent maar één perspectief, dat van Woelie. Het hele boek is namelijk een weergave van Woelies notitieboek, waarin hij het relaas van zijn laatste reis met zijn vader wil neerpennen. Ieder hoofdstuk begint met de overpeinzingen van Woelie over hoe hij zijn verhaal moet beginnen en eindigen. Op die manier worden er een aantal verschillende (mogelijke) scenario's verteld, zonder echt in herhaling te vallen. Mireille Geus, of beter gezegd Woelie, laat veel ongezegd en daarin schuilt net de kracht van dit verhaal. Je kan zelf invulling geven aan wat niet gezegd wordt, het maakt je nieuwsgierig naar meer en het prikkelt je verbeelding.

De cover heeft het uitzicht van een dvd-hoesje en hoe vreemd dat eerst ook op me overkwam, het geeft  wel meteen aan hoe belangrijk de dvd van Rail Away is in het leven van Woelie. Door zijn paniekaanvallen durft hij zich niet meer buitenshuis begeven en brengt hij zijn tijd door met het bespieden van zijn overbuurvrouw én met het bekijken van de dvd-box die hij ooit van zijn moeder kreeg. Doorheen het boek evolueert Woelie van een bang vogeltje tot een jongeman die zijn plan weet te trekken in de grote, boze wereld. Ook die geleidelijke verandering weet de auteur heel mooi in beeld te brengen met levendig taalgebruik en prettig lezende zinnen.

Joe & ik is het ontroerende verhaal van een jongen en zijn vader die, terwijl het einde langzaam maar zeker nadert, elkaar en de wereld beter leren kennen.

««««

Joe & ik