vrijdag 25 juli 2014

Muziek in mijn hoofd #2

 

Bij elke film hoort een soundtrack, maar ook tijdens het lezen van een boek leg ik vaak de link met een liedje. Of net andersom, ik hoor een liedje op de radio en ik moet onmiddellijk aan een bepaald boek denken. Vandaag zet ik zo een paar combinaties op een rijtje, allemaal boeken die ik recent las. Omdat ik de verbanden tussen boek en muziek puur op gevoel leg, lijken sommige keuzes op het eerste zicht misschien niet echt logisch. Oordeel zelf maar!


Feniksvrouw - Rachelle Verhage   ///   Calm after the storm - The Common Linnets
Als Anouk de iets oudere Olaf ontmoet is ze meteen straalverliefd. Ze kan nauwelijks geloven dat het wederzijds is, maar al snel zijn ze onafscheidelijk. Dat haar vriendin Milou wat minder enthousiast is over Olaf, nou ja, die is gewoon jaloers. Natuurlijk heeft Olaf weleens een slechte bui, maar dat heeft iedereen weleens. En haar moeder is zo blij dat Anouk eindelijk een leuke man heeft gevonden. Als ze gaan samenwonen, is Anouks geluk compleet. Zoals het hoort, en zoals Olaf het wil, blijft ze thuis om voor hun huis te zorgen, en voor hem. Het blijkt steeds moeilijker om alles precies zo te doen als Olaf wil, en zijn slechte buien komen steeds vaker voor. Maar dan moet ze gewoon meer haar best doen, zoals haar moeder zegt. Dan komt het vanzelf goed. Tot het niet meer gaat, en de make-up de blauwe plekken niet meer kan verbergen, en ze zich realiseert dat het nooit goed zal komen. Maar dan is de val al dichtgeklapt.
Recensie lees je hier.



Dansen met herinneringen - Martin Gijzemijter   ///   Tears in heaven - Eric Clapton
John zou er alles voor geven om de liefde van zijn leven nog één keer te kunnen zien. Opeens wordt zijn wens op onverklaarbare wijze werkelijkheid: Mary, de vrouw van wie hij jaren geleden voor eeuwig afscheid had moeten nemen, is terug in zijn leven. Maar hoe? En vooral: waarom? Al snel komt John tot een pijnlijke ontdekking: Mary zit in de problemen. In een race tegen de klok moet hij antwoord zien te vinden op de vragen die alles met elkaar verbinden. Kan hij Mary helpen? Is het allemaal echt? En wie is toch die geheimzinnige Tucker, die alles in werking heeft gezet? Op zoek naar zichzelf en de waarheid raakt John verwikkeld in een bijzonder avontuur, waarin liefde en opoffering voor hem een nieuwe betekenis krijgen. Mét zijn Mary. Voorgoed. Of toch niet?
Recensie lees je hier.



Duizend kilometer tussen jou en mij - Jennifer E. Smith   ///   Rather be - Clean Bandit
Wanneer de stroom uitvalt in New York zit Lucy vast in de lift met de zoon van de conciërge. Lucy kent Owen nauwelijks, maar al snel blijkt dat ze een klik hebben. Eenmaal bevrijd neemt Owen haar mee naar het dak van hun wolkenkrabber, waar ze een magnifiek uitzicht hebben over donker New York. Het wordt een magische nacht. Met het licht keert ook de realiteit terug: Owen verhuist naar de westkust en Lucy vertrekt naar Schotland. Betekent dit het einde? Of kan liefde elke afstand overbruggen?
Recensie lees je hier.



Ik - Margaretha van Andel   ///   Flaws - Bastille
Als vijftienjarige heeft Daniël in een opstandige bui de autosleutels van zijn vader gepakt en is gaan joyriden. Nu zit hij al drie jaar in een rolstoel. Wat als... Had ik maar... Het zijn gedachten die voortdurend door zijn hoofd spoken. Zinloze gedachten, zo lijkt het.
Maar dan komt hij erachter dat een wetenschapster onderzoek doet naar parallelle werelden. Ieder moment dat je een belangrijke beslissing neemt, splitst je leven: één versie van jou gaat door op het gekozen pad, een andere versie leeft het leven dat je geleid zou hebben als je op dat ene moment een andere keuze had gemaakt. Met behulp van zijn vriend Jeen krijgt Daniël de wetenschapster zo ver hem van plaats te laten wisselen met de Daniël die niet in de auto van zijn vader is gestapt. De Daniël die niet verlamd is... maar een heel ander leven is gaan leiden dan de 'echte' Daniël had kunnen vermoeden.
Recensie lees je hier.



Welk lied en welk boek zijn voor jou onlosmakelijk met elkaar verbonden? Luister jij vaak muziek tijdens het lezen of net niet? 

2 opmerkingen:

  1. Grappig, dat heb ik ook. Bij het lied 'The Grave' van Don McLean moet ik altijd denken aan 'Im Westen nichts Neues' van Erich Maria Remarque. De woorden van het lied en de beelden uit het boek passen voor mijn gevoel heel goed bij elkaar. Toevallig een paar maanden geleden ook een blogpost over geschreven: http://suzannevdijk.wordpress.com/2014/04/26/protestlied-voor-90-jaar-oorlog/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben dus niet alleen, leuk! Ik heb het boek nooit gelezen en het lied ken ik ook niet (*schaam*) maar als ik je blogpost zo lees past het inderdaad perfect bij elkaar.

      Verwijderen