woensdag 30 juli 2014

Augustus is Klassieke Literatuur Maand!

boekenkast2

Als je al die nieuwe boeken ziet die ieder seizoen uitkomen zou je bijna vergeten dat er ook boeken zijn die het al jaren, zo niet eeuwen, goed doen. Toch wordt klassieke literatuur door veel lezers een beetje stiefmoederlijk behandeld, want zijn dat niet die saaie, dikke, ouderwetse boeken die we verplicht moe(s)ten lezen voor school? Om dit misverstand uit de wereld te helpen organiseert collega-boekenblogger Sandra van Sandra schrijft en leest in augustus de Klassieke Literatuur Maand. (Zo leest ze zelf een hele maand alleen maar klassieke literatuur, maar er komen bijvoorbeeld ook winacties online, dus hou zeker Sandra's blog in de gaten!)

Sinds Sandra haar oproep lanceerde, meldden al meer dan 30 bloggers zich aan, waaronder ik natuurlijk. Ik moet toegeven dat ik klassieke literatuur ook wel meer dan eens links laat liggen. Daarom heb ik me voorgenomen om in augustus mijn ongelezen exemplaar van Het verdriet van België van Hugo Claus vanonder het stof te halen en als ik eraan toe kom ook De Aanslag van Harry Mulisch te herlezen, een boek van die gehate leeslijst op school dat ik nu eens echt geweldig mooi vond!

Lees jij vaak klassiekers? Welke klassiekers wil jij zeker nog lezen?


13 opmerkingen:

  1. Super leuk artikel Annelies, dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe mee met de Klassieke Literatuurmaand, maar ik twijfel nog over het boek... Mag wel eens opschieten, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan moet je stilaan gaan kiezen ja, of er meerdere lezen natuurlijk!

      Verwijderen
  3. Ik ga -denk ik- twee vrouwen lezen, en waarschijnlijk nog een boek. Even kijken waar ik zin in heb.
    Het is een hele leuke actie.
    Succes en veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben niet zo van de klassieke literatuur.
    Hoewel ik ook niet perse de nieuwste boeken hoef te lezen.
    Maar een beetje van deze tijd moet het verhaal wel zijn. Ik moet mij er in kunnen vinden.
    Dat heb ik overigens ook met films..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn klassieke boeken die verrassend modern zijn als je ze leest, maar tegen je zin lezen is natuurlijk nooit nodig. Lees vooral wat je zelf leuk vindt Deborah!

      Verwijderen
  5. Wat een leuk idee! Ik laat inderdaad ook vaak klassieke literatuur liggen, omdat ik nog zoveel nieuwe boeken heb liggen. Terwijl dat vaak juist hele goede boeken zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die nieuwe boeken zijn inderdaad altijd zo verleidelijk en ze blijven vooral maar komen.

      Verwijderen
  6. Als ik nog tijd over heb, ga ik nog eens een boek van Couperus lezen! Gewoon omdat dit zo'n leuk initiatief is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'Het verdriet van België' wil ik nog 'ns herlezen en dan met wat meer tekst en uitleg, zodat het verhaal nog meer diepte krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ooit in begonnen, maar niet ver geraakt. Vond het zo saai. Dus ik probeer het deze maand nog een keer!

      Verwijderen