woensdag 23 juli 2014

RECENSIE | Duizend kilometer tussen jou en mij - Jennifer E. Smith


Op een dag komen Lucy en Owen door een stroompanne vast te zitten in de lift van hun flatgebouw in New York. Nadat ze bevrijd worden, delen ze een paar magische momenten op het dak van het gebouw, kijkend naar de sterren. Maar met het einde van de stroomonderbreking komt ook de realiteit weer terug. Lucy verhuist binnenkort met haar ouders naar Schotland en Owen trekt met zijn vader naar de andere kant van het land. Door elkaar postkaarten te sturen houden ze contact, maar uit het oog is vaak ook uit het hart. Zijn die paar magische uren op het dak onder de sterren genoeg om duizenden kilometers te overbruggen?



Ik verwachtte echt enorm veel van dit boek, een soort tweede Een weeffout in onze sterren. Maar waar dat boek me echt helemaal van mijn sokken blies, was dat bij Duizend kilometer tussen jou en mij niet het geval. Toch kan ik zeggen dat ik heel erg heb genoten van dit boek. (Misschien is het ook gewoon niet eerlijk van mij om een boek te vergelijken met Een weeffout in onze sterren.

De opmaak, om te beginnen, is gewoon om verliefd op te worden. Niet alleen de cover vind ik geweldig, ook binnenin is het boek prachtig vormgegeven. Zo geeft het aantal sterren boven ieder hoofdstuk het hoofdstuknummer aan. 


Jennifer E. Smith zet met Lucy en Owen levensechte, realistische personages neer, elk met hun eigen problemen. Zo is Lucy heel vaak alleen omdat haar ouders de wereld rondreizen zonder haar. Owen verloor pas geleden zijn moeder, waardoor hij niet alleen moet zien om te gaan met zijn verdriet maar ook met dat van zijn vader. 

Ook de steden waar de hoofdpersonages waar ze verblijven worden realistisch en beeldend beschreven, van New York tot Seattle over Edinburgh tot Praag.

Verder is Duizend kilometer tussen jou en mij een heerlijk romantisch verhaal, met typische tieneronzekerheden. Lucy en Owen zijn zelf niet zeker over hun gevoelens voor elkaar, twijfelen aan elkaar en aan zichzelf. Geen garantie voor een happy end dus, maar dat maakt het net zo fijn om te lezen. 

Score:
««««

Duizend kilometer tussen jou en mij
Oorspronkelijke titel: The Geography of you and me (Vertaling door Sandra van de Ven)
Jennifer E. Smith
Aantal pagina's: 352
ISBN 9789026136580
Uitgeverij De Fontein (juni 2014)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

3 opmerkingen:

  1. Dat is mij geen eens opgevallen van die sterren! Ik zie nu inderdaad dat er bij het eerste hoofdstuk maar één ster boven hangt. Wat grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk van die 'hoofdstuk sterren'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben heel erg benieuwd naar dit boek! Dat van die sterren is echt leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen