donderdag 17 juli 2014

RECENSIE | Reislust - Esmir van Wering

Reislust

Amber heeft al een tijdje een geheime relatie met Pjotr, haar baas. Hij heeft al twee kinderen uit een vorige relatie en als Amber haar kinderwens uit, blijkt die er bij hem helemaal niet te zijn, hij is zelfs gesteriliseerd. Als ze er dan ook nog achterkomt dat hij meer dan eens drugs gebruikt, maakt ze een einde aan de relatie. Ze trekt voor onbepaalde tijd naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Daar aangekomen maakt ze niet alleen kennis met haar reisgenoten, maar ook met een stokoude, blinde man, Nunya, oftwel "Pretface". Met hem voert ze openhartige gesprekken over de mannen in haar leven. Zijn wijze levenslessen zorgen ervoor dat ze de wereld door andere ogen gaat zien, maar net dan belandt ze ernstig ziek in het ziekenhuis.

Reislust is het tweede boek van columniste Esmir van Wering. Het is het vervolg op Werklust, maar ook perfect apart te lezen. Ze zien er in ieder geval allebei heel mooi uit.

De sfeerschepping in het boek zit van in het begin goed. Je ziet Afrika door de Westerse bril van Amber, wat best wel grappige situaties oplevert. Ik vond het alleszins leuk om eens een boek te lezen dat zich in Afrika afspeelt, een setting die niet zo vaak voorkomt.

Dit boek is een echte chicklit, maar dan wel eentje die serieuze onderwerpen niet schuwt. Het leest vlot weg en ondanks de zware onderwerpen heeft het geheel altijd een humoristische ondertoon. De vergelijking met Bridget Jones is nooit ver weg. Net als Bridget Jones is Amber wanhopig op zoek naar de man van haar leven en iedere man die ze ontmoet wordt hier dan ook uitvoerig op gescreend. Na een tijdje ging ik me hier wel wat aan ergeren. Toch vond ik Amber verder een fijn personage, eerlijk, vol humor en ook enige zelfspot is haar niet vreemd. De andere personages worden minder goed uitgewerkt, maar dat is op zich niet storend.

Als je op zoek bent naar een boek met veel diepgang, dan zou ik Reislust overslaan. Zoek je echter nog een fris, luchtig boek voor op vakantie? Dan past dit dunne boekje zeker nog bij in je koffer!

«««

Reislust