donderdag 19 september 2013

TIP | Mandala's kleuren


Ik beschouw mezelf niet echt als een spiritueel type, of toch niet zo spiritueel als ik soms zou willen. Toch vind ik mindfulness, meditatie, enz. allemaal heel interessant. (Toen ik jonger was, ben ik er ook een hele tijd intensiever mee bezig geweest.) Ik ben vaak jaloers op mensen die heel spiritueel in het leven staan, in alles het positieve zien, geen stress hebben of daar heel goed mee overweg kunnen. Vooral dit laatste is voor mij een probleem. Ik maak mij snel druk, ben heel snel ongerust over dingen en vind het moeilijk om mijn hoofd eens helemaal leeg te maken, daarbij heb ik ook last van (chronische) hyperventilatie. Met andere woorden, ik ben een echte stresskip. Yoga heb ik ooit geprobeerd, maar bleek niet echt mijn ding. Ontspanning vind ik nu vooral in lezen en sporten. En sinds kort ook in mandala's kleuren!

Voor mensen die geen flauw idee hebben wat mandala's voor rare beesten zijn: Mandala is Sanskriet voor cirkel. Het zijn cirkelvormige geometrische patronen die de kosmos uitbeelden. Mandala's worden o.a. gebruikt om mee te mediteren en mandala's inkleuren zou heel ontspannend zijn omdat je op dat moment alleen maar bezig bent met het ontwerp en de kleuren kiezen.

In het begin (dat wil zeggen toen ik twee spotgoedkope mandalakleurboekjes in mijn mandje kieperde bij de Action) was ik best sceptisch, maar kleuren was vroeger al één van de dingen waar ik me uren mee kon bezighouden, dus dat zou ik als volwassene ook nog wel graag doen zeker? In afwachting van een geschikt moment om te gaan kleuren, stonden de boekjes een tijdje onaangeroerd in mijn boekenkast. In tussentijd vroeg ik mijn mama of ze mijn kleurpotloden van vroeger nog eens kon tevoorschijn toveren. Vorige week had ik dan eindelijk vakantie en dus tijd genoeg om er eens deftig voor te gaan zitten.


Zo gezegd, zo gedaan. Een paar uur alleen thuis was de perfecte gelegenheid om het kind nog eens in me los te laten en eens fijn te gaan kleuren! Ik pikte er een mooie mandala uit en begon intuïtief (zoals het hoort!) kleuren uit te kiezen. Na een tijdje kreeg ik zin om een tas thee er bij te nemen, een geurlampje aan te steken en nog later vond ik ook nog ergens een cd met meditatiemuziek die ik opzette. Ik was gewoon zen!


In totaal ben ik zo'n drie uur bezig geweest met drie mandala's en ik heb er echt van genoten. Het was voor mij heel ontspannend en ik ben van plan om het veel vaker te gaan doen. Gewoon even tijd nemen om te kleuren, iets wat als kind heel vanzelfsprekend was voor mij. Een aanrader voor stresskippen als mezelf!


Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn ouders nog een derde mandalaboek, dus ik kan zeker even verder.


Voor iedereen die het ook een keer wil proberen: bij de Action vind je drie soorten mandalaboekjes voor nog geen euro per stuk, mijn ouders vonden verschillende boekjes bij de Boekenvoordeel en wie er direct wil invliegen vindt hier een enorme hoeveelheid mandala's in alle vormen en maten.

Veel kleurplezier!


Ben jij spiritueel aangelegd? Wat doe jij om je hoofd helemaal leeg te maken?

9 opmerkingen:

  1. Kleuren is super ontspannend om te doen. Ik doe dat ook wel vaker. Deze boekjes zijn leuk, ik spring snel op de fiets naar de Action!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben dus niet de enige volwassene die dat nog graag doet :-)

      Verwijderen
  2. Mandala's kleuren vind ik zo rustgevend, heerlijk om mee bezig te zijn. Ik ben ook niet echt spiritueel, maar dat hoeft ook niet toch?! Het resultaat vind ik altijd weer mooi om te zien. Bij de Flying Tiger hebben ze leuke kleine boekjes hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Flying tiger kende ik nog niet, daar hebben ze leuke dingen zeg!

      Verwijderen
  3. Ik vind mandala's erg mooi om te zien, maar denk niet dat ik genoeg geduld heb op ze zelf te tekenen. Om mijn hoofd leeg te maken schrijf ik liever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieder zijn hobby he Joany, als je maar iets hebt om je hoofd leeg te maken.

      Verwijderen
  4. Wat ontzettend leuk zeg! Vooral ook heerlijk met dit weer :). Je kunt er dan ook weer andere creatieve dingen mee doen. Waxine lichtjeshouders van maken enzo... naja, dat is misschien iets als je het boekje hebt vol gekleurd. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow ja, bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.

      Verwijderen
  5. Oh dat lijkt me heerlijk om te doen. Vooral om te ontspannen. Misschien toch maar eens zo'n boek aanschaffen :)

    Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen