donderdag 8 augustus 2013

Buiten de lijntjes lezen: Het Bottenseizoen - Samantha Shannon


Vorige week vond ik een voorpublicatie van Het Bottenseizoen van Samantha Shannon in de brievenbus. Geen recensie-exemplaar, ik had zelf gereageerd op een facebookbericht van uitgeverij Prometheus. Het Bottenseizoen verschijnt deze maand (hier lees je er meer over), en is wat ik zelf een dystopische roman zou noemen. Naast fantasy en science fiction een genre dat ik echt nooit lees, nooit! Omdat ik op andere blogs vaak boeken in dit genre zie voorbijkomen wou ik het ook graag een keer proberen. Misschien mis ik wel een heleboel door dit genre links te laten liggen? Ik besloot dus met deze voorpublicatie van krap 25 pagina's te beginnen. Ga ik dit boek helemaal lezen of blijft het bij dit ene hoofdstuk?


Ik weet niet of wat ik nu ga zeggen jullie bekend voorkomt, maar bij fantasy/sci-fi/dystopische films heb ik altijd het gevoel dat ik gewoon niet mee ben, dat ik ergens halverwege de film binnen komen binnenvallen en niet meer kan volgen. Ik weet niet wie bij welk kamp hoort of wat al die vreemde woorden betekenen, ik snap het echt niet. (Tot lichte ergernis van mijn vriend die dan altijd antwoord dat er nog niks te snappen valt.) Dat had ik dus met dit boekje ook. Het Bottenseizoen is het eerste boek uit een reeks van zeven en toch had ik het gevoel dat ik ergens bij het vierde boek was begonnen en dus de helft al gemist had. Ik was totaal niet mee met de zaak en voelde me dus echt een beetje dommig. (Nog steeds als ik dit schrijf trouwens.)

De auteur legt hier en daar wel wat termen uit (zoals amauroten, mime-crime, ...), maar de meeste woordenschat bleef in mijn verbeelding heel vaag en ik kon er me weinig bij voorstellen. Zo ook bij de personages. Je hebt zieners, amauroten, een heleboel geesten... Hoe moet ik dat dan zien in mijn hoofd?!

Misschien is dat ook wel het probleem in heel deze zaak: een nijpend gebrek aan fantasie en verbeelding. Of misschien ben ik gewoon te nuchter voor dit soort verhalen? In ieder geval hou ik het voorlopig toch maar bij mijn eigen vertrouwde genres en ga ik deze boekenreeks stilletjes aan mij voorbij laten gaan. Ik denk trouwens wel dat het spannende reeks wordt, echt iets voor de liefhebbers van dit genre. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de recensies.


Is fantasy/sci-fi/dystopisch echt jouw genre? Of helemaal niet? Ga jij dit boek lezen? 


9 opmerkingen:

  1. Mij lijkt het een gaaf boek. Ik ben fan van dystopische/post apocolyptische verhalen, dus dan valt dit boek zeker in mijn straatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan moet je dit boek zeker eens proberen, ik ben benieuwd wat een liefhebber er van vindt.

      Verwijderen
  2. Jammer dat het niet zo een hit was. Bedankt voor de eerlijke recensie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zeker niet mijn bedoeling om een recensie te schrijven, ik wou gewoon een keer een ander genre proberen en met dit blogje delen hoe het mij bevallen is. Ik heb maar één hoofdstuk gelezen, dus ik kan geen recensie schrijven over dit boek!

      Verwijderen
  3. Ik zou dit boek best willen lezen, alleen maar om te kijken of dit genre me ligt. Ik moet zeggen dat er weinig boeken tegenkom die ik niet wil lezen. Meestal is het non-fictie dat op de plank blijft liggen, maar hier ook weer niet alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou wel van non-fictie, vooral historische non-fictie dan. Politiek en zo laat ik ook links liggen.

      Verwijderen
  4. Ik versta je volledig! De rare namen vliegen je rond de oren en de ene heeft die kwaliteit en de andere een andere en dat moet je dan tien pagina's later nog altijd weten... Ik skip dergelijke genres ook meestal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap je helemaal, denk ook niet dat dit een boek voor mij gaat zijn.
    Buiten de lijntjes kleuren doe ik ook wel eens :-) Heb ik nog maar pas gedaan met de preread van De vijfde golf, Young Adult dat ligt me dan weer wel heel goed, maar het onderwerp Buitenaardse wezens dan weer niet. Het boek zelf is me verrassend goed bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen