maandag 19 november 2012

Over sterren en goede boeken lezen

Ik vind van mezelf dat ik gul ben met sterren. Misschien/hopelijk vind jij dat ook. Ik heb sinds het bestaan van Boekboetiek nog nooit een boek afgekraakt of gebuisd. Je vraagt je waarschijnlijk af of ik dan echt alleen maar goede boeken lees? Of ik een soort antenne heb die goede van slechte boeken filtert? Niets van dat alles, het enige wat ik heb is te weinig tijd!

Vroeger ging ik vaak naar de bib, bracht het maximum aantal boeken mee en ging pas terug naar de bib nadat alle boeken tot de laatste letter verslonden waren. Vroeger had ik ook nog heel veel tijd!

Tegenwoordig ben ik veel strenger. Ik neem nog altijd het maximum aantal boeken mee naar huis, maar als ik er daar de helft effectief van lees, dan is het veel. Ik ben veel kieskeuriger geworden. Ik verspil geen tijd meer aan boeken die me vanaf de eerste bladzijde al tegensteken. Boeken die eerst op mijn leeslijstje stonden, tuimelen er zo op tien minuten alweer van af. Op die manier schieten er minder - maar nog steeds meer dan voldoende - boeken over om mijn vrije tijd aan te spenderen.

Boeken die ik krijg om te recenseren, hebben natuurlijk voorrang op de andere boeken van mijn lijstje en die lees ik dan ook altijd uit. Al zal ik geen leesexemplaren aannemen die me op voorhand al niet weten te boeien. Niet alleen verspil ik zo geen tijd aan een verplicht nummertje, ik vermijd ook dat ik een recensieboek moet afkraken, wat ik helemaal niet leuk vind - niet voor mezelf en niet voor de auteur. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet eerlijk ben over de boeken die ik lees!! Een boek waar ik veel van verwacht, kan ook nog altijd tegenvallen, maar meestal kan ik vrij goed inschatten of ik een boek wat vind of helemaal niet.

Zo, hopelijk heb je nu een beter zicht op al die schitterende sterren die je hier om de oren vliegen en weet je waarom je bij Boekboetiek geen spectaculaire 'afkraakrecensies' leest zoals in sommige kranten...

Lees jij alle boeken uit waarin je begint? Wat vind jij van 'afkraakrecensies'?


Tot de volgende keer!
Annelies


8 opmerkingen:

  1. In mijn leeslijst, die steeds langer wordt maar dat terzijde, zie je ook doorgestreepte boeken staan, boeken die ik om de een of andere reden niet uitgelezen heb; of omdat het boek mijn aandacht niet vast kon houden, of omdat het boek echt niet te pruimen was of gewoon vanwege tijdgebrek. Dus ja, ik heb diverse boeken die ik na een paar pagina's nooit uitgelezen heb. Recensie-exemplaren lees ik wel altijd uit, ik merk dat ik ook langer over deze boeken doe omdat ik ze veel aandachtiger lees, veel meer let op diverse zaken en niet alleen maar het verhaal. Ik vind dat je een boek niet perse hoeft af te kraken ook al is het slecht, kritiek geven ja dat kan maar wel opbouwend en altijd met respect naar schrijver toe. Zo doe ik het tenminste en voelt het voor mij prettig. En inderdaad; wel altijd mijn eerlijke mening over een boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen doet waar hij/zij zichzelf het best bij voelt en ik denk dat uitgeverijen/auteurs dat ook wel waarderen, zolang je maar eerlijk bent.

      Verwijderen
  2. Het was me niet zo opgevallen eerlijk gezegd, dat je nooit echt slechte waarderingen geeft.
    Ik alleen bij uitzondering, als het écht bagger is, maar dan nog steeds met een duidelijke onderbouwing waarom ik dat dan vind. Maar meestal vind ik ook wel iets goed aan een boek en dat geef ik dan ook aan.

    Je bent iets jonger (;-)) dan ik, ik heb gemerkt dat ik naarmate ik ouder wordt steeds sneller een boek wegleg als het me niet bevalt. Ik krijg namelijk steeds meer haast, omdat er nog zoveel goede boeken zijn die ik wil lezen. Om die reden neem ik ook geen recensie-exemplaren meer aan, ik wil gewoon niet meer het risico lopen een boek te MOETEN lezen dat me niet aanstaat. Zowiezo vind ik het niet fijn iets te moeten lezen, ik kies graag de boeken waar ik op dat moment zin in heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat ik nu al heel veel boeken snel weg leg. Tegen de tijd dat ik op pensioen kan, leg ik dus waarschijnlijk bijna ieder boek weg :)

      Ik vind het wel knap dat je geen recensie-exemplaren aanneemt en alleen maar je eigen ding doet in blogland!

      Verwijderen
  3. Ik probeer zoveel mogelijk te proberen om alle boeken waarin ik begin uit te lezen, maar dat lukt niet altijd. Ik leg een boek pas weg als ik er echt helemaal niet doorheen kom. En dat komt eigenlijk niet zo heel vaak voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe meestal wel mijn best om een boek waarin ik begin ook uit te lezen, omdat het verder in het boek misschien heel erg spannend zal worden. Maar toch heb ik ook wel een aantal boeken ongelezen terug naar de bieb gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het voordeel van de bib: je kan zoveel boeken meenemen en ongelezen weer terugbrengen als je wilt!

      Verwijderen