vrijdag 23 november 2012

Lees mij en laat me vrij: De Zwerfbibliotheek

 

Een paar dagen geleden kwam ik in het ziekenhuis waar ik werk op weg naar de cafetaria iets onverwachts tegen: een kastje met bibliotheekboeken die je zomaar kon meenemen! Er bestaat tegenwoordig dus echt zoiets als een zwerfbibliotheek!

Na een beetje opzoekwerk blijkt het te gaan om een proefproject van de bibliotheek van Turnhout. Je vindt de zwerfbibliotheek in de twee campussen van het ziekenhuis, in het station en in het stadhuis. Veel boeken zijn het niet, maar ze zijn wel allemaal recent en in goede staat, dus het zijn zeker geen afdankertjes die ze daar hebben neergezet.


In het ziekenhuis en op het station zit de kans er dik in dat je een tijd moet wachten. Dan is het natuurlijk leuk dat je gewoon een boek kunt lenen uit de zwerfbibliotheek. Je hoeft niet te registreren, er staat geen uitleentermijn op en het is gratis. Het enige wat je moet doen is het boek weer terug brengen naar een zwerfbibliotheek óf de stedelijke bibliotheek. Eerlijkheid is dus wel een vereiste, want het is heel makkelijk om het boek gewoon mee te nemen en het nooit meer terug te brengen. Op die manier is de zwerfbibliotheek natuurlijk geen lang leven beschoren.


Ondanks het feit dat ik nog tientallen boeken heb liggen die wachten om gelezen te worden, kon ik me toch niet bedwingen: ik heb een boek meegenomen! Het Weeshuis van Frank Thilliez stond al lang op mijn lijstje, maar was in onze bib altijd uitgeleend. Nu heb ik het dankzij de zwerfbibliotheek toch in huis - zolang ik wil!



Wat vind jij van de zwerfbibliotheek? Bestaat zo'n initiatief ook bij jou in de buurt?

8 opmerkingen:

  1. Ik heb al vaker van zulke initiatieven gehoord. Ook van ruil bibliotheken, je neemt een boek mee van jezelf en je neemt een ander mee.
    Zou ik ook wel willen, maar heb het nog nergens gezien.
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk initiatief. Ik kende dit nog niet. Benieuwd of dat hier ook ergens wordt georganiseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijkt in Amerika al heel hip te zijn, maar ik had er ook nog nooit van gehoord.

      Verwijderen
  3. Leuk idee, op vakantie neem ik ook wel eens boeken mee die mensen laten liggen, ik laat dan ook altijd wat boeken van mezelf achter. Vanochtend heb ik ook nog een paar boeken naar de kringloop gebracht en zelf weer een nieuwe gekocht. Niet helemaal gratis maar het geeft me toch een goed gevoel. Veel leesplezier met "het weeshuis".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat heb ik ook al wel eens gedaan, soort ruilhandel zeg maar. Bedankt, ik schrijf er zeker een recensie over!

      Verwijderen
  4. Wat leuk! Ik vind het erg zonde om boeken te kopen de laatste tijd, ben een arme student en lees een boek vaak maar één keer. Dan is zo iets als dit natuurlijk ideaal! Laatst heb ik nog een tas met boeken weggegeven, gelukkig zou ik in principe ook gratis kunnen lezen in ruil voor wat ik deed :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boeken zijn eigenlijk ook best duur voor de tijd dat je ze 'gebruikt', zeg maar. Gelukkig kun je er nadien nog iemand anders blij mee maken!

      Verwijderen